לתרומות לחץ כאן

מועצה שהחליטה לעקור צמחייה לצורך חניות ופוגעת בפרטיות השכנים

שאלה:

שלום רב , אנו גרים בבית פרטי ליד המרכז של היישוב, במשך כ-20 שנה הייתה צמחייה עבותה בינינו לבין השטח הציבורי, וכאשר קנינו את הבית התכנית הייתה שהצמחייה נשארת. לפתע החליטו לחשוף את השטח הורידו את הגדר החיה ונשארנו חשופים לחניות פיח ואבק שפוגעים באיכות החיים שלנו ובפרטיותינו שבשטח.
אנשים שרצו לקנות את הבית שלנו שבהתחלה הציעו מחירים סבירים עבורו עכשיו מציעים סכום נמוך בהרבה בעקבות החניות.
מה ניתן לעשות מבחינה הלכתית כדי למנוע את הנזק לאיכות החיים ולנכס שלנו?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אינני רואה עילה הלכתית לחייב את המועצה או רשויות התכנון להחזיר את הצמחייה. אין הלכה שמחייב את הרבים שלא לשנות ייעוד של קרקע כדי שלא לפגוע ברטיות של פרטיים.

אם יש לך אפשרות לתבוע את המועצה שכל דרך חוקית, בין בדרך של ערעור לוועדת ערר, בין בדרך של תביעה בבית משפט לעניינים מנהליים ובין בדרך של תביעת פיצוי לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבניה, אתה רשאי לעשות כן.

מקורות:

גם אדם פרטי יכול לעקור צמחייה מהשטח שלו ואם הוא פוגע בפרטיות של השכן, על שניהם לבנות יחד קיר מפריד. בגבול שבין רשות היחיד לרשות הרבים נראה בכמה מקומות שהקיר המפריד הוא על חשבון היחיד בלבד. עיין שו"ע חו"מ סי' קנז וסי' תטו סעיף א.

אין מניעה לתבוע מועצה בערכאות משפטיות מאחר והיא שאובת את כוחה ואמורה להתנהל לפי החוק וממילא בית משפט הרי הוא כדרג גבוה יותר בניהול המועצה עצמה. כמו כן, משרד הפנים מונע מרשויות מקומיות להעביר סכסוכים לבוררויות על פי תורה.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל