לתרומות לחץ כאן

מכירת בית כנסת בקהילה קטנה בחו"ל

כבוד הרבנים שליט"א
בחו"ל מקומות בהם מספר היהודים פוחת והולך וממילא האמצעים הכלכליים מצטמצמים, האם מותר למכור בית כנסת למסגד/כנסיה, לבית תרבות שנערכים בו קונצרטים וכד'?
בברכת כל טוב

תשובה:

שלום רב

באופן עקרוני כאשר בית הכנסת כבר אינו משמש ליעודו, יש בית כנסת אחר ואין מספיק מתפללים בשביל שיזדקקו לשניהם והקהילה נזקקת לכסף לצרכי הציבור או כדי לבנות בתי כנסת במקום ריכוז יהודי אחר, מותר למכור את בית הכנסת, אבל חלילה לא למכור אותו לכנסיה או מסגד, כנסיה היא בית עבודה זרה, וגם תפילתם של המוסלמים היא בזיון גדול לבית הכנסת. וכן אין למכור לצורך מקום הוללות ופריצות, אבל שאר ענינים כמו בתי מסחר עסקים וכו' – מותר.

מקורות:

ראה משנה ברורה סי' קנג ס"ק לג. ואף שבחתם סופר או"ח סי' לא החמיר בזה כשאפשר למנוע את בזיון המקום, ברור שאם לא ניתן כבר להחזיק את המקום יש להקל, ראה מהרש"ם ח"ז סי' פח ומהרש"ג ח"ב סי' קטז. כמו כן, אף שהחמירו בזה בשו"ע שם לגבי "בית כנסת של כרכים" ראה שו"ע שם סעי' ז, הסכימו הפוסקים שבזמנינו אין מציאות כזו, ראה שו"ת הר צבי ח"א סי' עז ויש לכך עוד מקורות רבים באחרונים. שכן דין זה היה נוהג בזמנם שעוברי אורח היו גרים בבית הכנסת תקופות ארוכות, משא"כ כיום שבית הכנסת משמש לצרכי הקהילה המקומית. על האיסור למכור לתשמיש מבוזה ראה שו"ע שם סעי' ט. וראה שו"ת אמרי יושר ח"ב סי' לב ושו"ת אגרות משה ח"ב סי' מג מד שבקושי רב התירו למכור לנכרי, כיון שדירת נכרי לעולם היא בזיון, וכל שכן שאסור למכור לצרכי הוללותם או תפלתם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *