לתרומות לחץ כאן

השוואות בין אופנים שונים של דיבור

שומע כעונה

הרהור כדבור

כתיבה כדבור

בעל קרי

אסור

מותר כדאשכחן בסיני

לכ' מותר

ברכת התורה

צריך

א"צ ולגר"א צריך

צריך שו"ע מ"ז ומשום דהוי מעשה או דעלול לדבר ולשב יעקב ברעק"א כ"ט הטעם דעי"ז מלמד לאחרים ועדיף מהרהור

אי יכול לצאת מחצה בדבור ומחצה כך

לא

במשנה כב: משמע דאינו גומר בהרהור ואף לרבינא דהרהור כדבור

לכ' הוי כהרהור

אם בעי ראוי לבילה (ר"ל ראוי לדבר)

בשאג"א סי' ו' חקר בזה

אם נפרש דלרבינא הא דלא מהרהר ברכות ק"ש משום דלא ראוי לבילה מוכח דבעי ראוי לבילה אבל משאר אחרונים שלא פי' כן מוכח להפך

לכ' הוי כהרהור

אם יוצא בזה לכתחילה

כן אכן ע"ע תוס' כא: דעדיף לומר קדושה מלצאת ע"י שומ"כ עכ"פ לרש"י דשומ"כ ל"ה כדבור ממש ליחשב כהפסק בשמו"ע

ע' ברא"ש דהרהור יש חסרון שאינו משמיע לאזנו ובעה"מ חולק. וע"ע שאג"א ז' במסקנתו דאין בזה חסרון דצריך להשמיע לאזנו

לכ' דינו כהרהור וברעק"א סי' ל' נקט דיש חסרון שלא השמיע לאזנו

אם הוי הפסק בשמו"ע

לרש"י לא לר"ת  ור"י כן וקיי"ל כרש"י ק"ד ז'

לרמ"א וד"מ סי' ס"ח ע"ש מוכח דהוי הפסק וצ"ע

לכ' דינו כהרהור

אם שייך עי"ז איסור ברכה לבטלה

לצל"ח כא: תלוי במחל' רש"י ור"ת  ור"י הנ"ל אכן ע' רעק"א ק"ד ז' וחזו"א ל"ב א' שחולקין

הצל"ח כא. במסקנתו מדמה לה לשבועה

לכ' דינו כהרהור

אי מועיל לשבועה

מחל' רמב"ן וראב"ד ע' צל"ח כא: דתלי להו במחל' רש"י ור"ת  ור"י הנ"ל

לצל"ח כא. לא דליכא ביטוי שפתיים. אכן לחו"י ברעק"א שם שייך וע"ע או"ת סי' צ"ו ושו"ת רעק"א הנ"ל

לכ' דינו כהרהור

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל