לתרומות לחץ כאן

תפילה במקום פתוח או ביחידות

שאלה:

בשו"ע בסי' צ' הביא שאין להתפלל במקום פתוח. ואף שבעוברי דרכים הקילו, עדיין מי יימר שעדיף במנין במקום פתוח, אולי עדיף ביחידות בבית?
וא"כ מדוע נוהגים אנו בעת הזו להעדיף תפילה במנין במקום פתוח?

תשובה:

התפילה במקום פתוח זה מכלל ההידורים שבתפילה, אבל תפילה במנין להרבה פוסקים היא חיוב גמור, ראה כאן. אבל חשוב לדעת, שאם יש עשרה בחוץ ואתה במרפסת רואה אותם, אפשר להתפלל במרפסת לכל הדעות, כל המחלוקת אם מרפסות מצטרפים לעשה אבל אם יש כבר עשרה ואתה במרפסת ורואה אותם זה ודאי טוב ובכך מרויחים הכל.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. מהיכן פשיטא שזה רק "הידור" זה יותר נראה כמו איסור בדיני תפילה. והיינו מנין גם אם חובה אך אינו איסור בקום עשה. וכאן זה זה כמו איסור. [לשון הגמ' זה "חציף"] [אלא א"כ זה כמו עשה דוחה לא תעשה שיש צד שנאמר גם בדרבנן?]

  2. הרי נאמר במפורש שכאשר הוא בדרך מתפלל בשדה, החציף זה כאשר זה נעשה מתוך שאט נפש, אבל כאשר הרעיון הוא לצורך מנין לכאורה אין בזה כל גריעותא.

  3. שאלת השואלת היא על סוף התשובה שביארתם שעם יש עשרה כבר שמתפללים ניתן לכל הדעות להצטרף אליהם מהמרפסת. והמקור לזה הוא בשו"ע (נה, כ).
    אמנם חשוב להדגיש שזה בתנאי שאין דרך רה"ר המפסיקה ביניהם. כפי שנקט הפמ"ג להשוות להלכה של זימון (קצה, א)

  4. בזה פשוט, המקור הוא הרשב"א הידוע, כל המחלוקת היא אם דבריו אמורים גם לצירוף עשרה או רק כשיש עשרה באותו מקום.

  5. האם סגי בכך שמהמרפסת הוא רואה רק חלק מהמנין שלמטה ולא את כל העשרה, ולא את שליח הציבור ?
    ב.לא את כל העשרה, אבל כן את שליח הציבור? תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל