לתרומות לחץ כאן

הנחת ספרי מפרשים על גבי החומש

אנו כעת לומדים הלכות גניזה ובשו"ע יו"ד סוף סימן רפ"ב כותב דאסור להניח גמרא על גבי חומש ואפי' שהוא מודפס מבואר בפוסקים להחמיר עיין גנזי הקודש בתשובות הגרשז"א זצ"ל וכן מוכח מדברי הברכ"י שם בגליון על השו"ע
ונשאלו אם גם כשאדם באמצע לימודו לוקח חומש ואח"כ רוצה לקרא בספר אחר כגון רבינו בחיי האם גם בזה יש להקפיד ולא להניחו על החומש אלא לסלק את החומש בצד או דלמא כיון דהוא דרך לימוד יש מקום להקל בזה
עוד רצינו לדעת אם כשאדם רואה ערימה של ספרים ובערמה יש גמרא על גבי חומש אם צריך לתקנם ולסדרם כהוגן ומה הדין היכא דזה יגרום ביטול תורה ומצאנו בהתעוררות תשובה ח"ב סימן קמ"ה שנוטה להתיר שלא צריך אבל ראיתו קשה בעינינו
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב.

בס' גנזי הקודש פרק ג הערה נג כתב בשם הגר"נ קרליץ, שמותר לאדם להניח עט בתוך ספר לצורך לימודו, אף שהוא דבר חולין ממש, מכאן יש ללמוד לכאורה שגם כאשר לצורך הבנת החומש הוא מעיין באחד מספרי המפרשים מותר לו להניחו על גבי החומש. אולם, אם הוא מעיין בספר אחר שאינו נוגע להבנת החומש עצמו, אפשר שיש להחמיר בזה.

בנוגע לערימת ספרים, נראה לענ"ד שיש להחמיר. לגבי אדם האוסף ספריןם הובא בגנזי הקודש שם שהפוסקים הקילו שלא להקפיד על כך תוך כדי האיסוף כשהדבר כרוך בטורח רב, וכנראה הסיבה לכך היא שהוא בדרכו לארון הספרים ואינו קובע את מקומם באופן הזה, אולם, לענין ערימה המונחת על השולחן נראה שיש להחמיר יותר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל