השוואות במה מדליקין בשבת ביו"ט ובחנוכה – כא. – כו. ואו"ח רס"ד
במה אין מדליקין |
בשבת
|
בבית המקדש |
ביו"ט |
בחנוכה |
הטעם |
|||||||||
פתילות |
||||||||||||||
עץ |
פסול |
|
פסול |
פסול |
דלא חזי לפתילה (אלא נשרפת) |
|||||||||
לכש, חוסן, כלך פתילת האידן, פתילת המדבר |
אסור |
אסור |
מותר ואי מדליקן בעיו"ט עם שמן שרפה מסתפק רעק"א אי יש לחוש שמא יטה ואין שורפין קדשים ביו"ט |
מחל' בגמ' כא. וקיי"ל דמותר [ואף למ"ד דפסול מ"מ בדיעבד לביה"ל יצא ולרש"ש לא יצא] |
השלהבת קופצת, וחיישי' בשבת שמא יתקן הפתילה ב"ח, ולתוד"ה ותנא ורש"י ד"ה כיתנא החשש שמא יטה. ולריב"ן בתו"י שמא יכבה ולא יהא שלום בית, ולר"מ שמא יניחנו ויצא |
|||||||||
ירוקה שע"פ המים |
אסור |
אסור |
מותר אבל אוכמתא דחריצי פסול דאין האור נאחז בו |
כנ"ל |
כנ"ל |
|||||||||
צמר גפן וקנבוס |
לרש"י כו. אסור ולר"ת כז: שרי |
כשבת |
מותר |
כנ"ל |
|
|||||||||
נר חשמלי |
בשבת מהני הגרחע"ז ובי"צ ועוד |
פסול |
כשבת |
הרבה פוסלין בי"צ הר צבי ועוד |
בחנוכה גרע דבעי' דומיא דמנורה שהיה בפתילה ושמן שבזה קרה הנס |
|||||||||
צמר או שער |
פסול [אף בכרך עליו דבר המותר אבל לתנא דמתני' אולי שרי דאין לחוש שמא ידלוק בפתילה דצמר לבד. ראש יוסף] |
פסול |
לתנא דברייתא שרי וכ"מ בשו"ע סע"א ובה"ל ד"ה לנר אבל לתנא דמתני' לכ' פסול |
כנ"ל אבל לתנא דמתני' לכ' פסול |
לתנא דמתני' אין השלהבת נאחזת בו ולתנא דברייתא כ: השלהבת קופצת וכ"פ בשו"ע רסד א' |
|||||||||
שמנים |
||||||||||||||
זפת, שעוה, שמן צמר גפן, שמן קיק, אליה שומן טהור, חלב טמא |
אסור ושעוה שכרך סביב הפתילה מותר רש"י |
אסור דבעי' שמן זית או ששלהבת עולה מאיליה אכן ע' מצפ"א בנוגע לשאר מקומות במקדש |
מותר |
מחל' בגמ' כא. וקיי"ל דמותר |
לרש"י שמא יטה. לריב"ן שמא ייכבה [ונפק"מ אי מותר ליהנות מן האור כשהדליק בהן, נה"ש] |
|||||||||
שומן |
לבה"ל רס"ד ג' אסור ולא"ר אולי מותר |
כשבת |
מותר |
כנ"ל |
כנ"ל |
|||||||||
חמאה |
ספק במ"ב סקי"ד |
כשבת |
מותר |
כנ"ל |
כנ"ל |
|||||||||
שמן שרפה (כג:) |
אסור לרבה בכל שבת ולר"ח רק כשיו"ט חל בע"ש. |
אסור בכ"ע דנאסר בשימוש והוי כמפסידו. פנ"י |
אסור לרבה אף בעי"ט ולר"ח לא נאסר רק כשמדליק ביו"ט עצמו |
מותר. פנ"י ע"פ ירושלמי וצ"ע מ"ש מביהמ"ק דאסור מפני שמפסידו וע' רשב"א דלפי רבה אסור בשבת חנוכה שמא יטה |
לרבה מתוך שמצוה לבערו שמא יטה וגזרי יו"ט אטו שבת, ולר"ח משום דאין שורפין קדשים ביו"ט, ורק כשחל ע"ש ביו"ט |
|||||||||
טבל טמא כו. |
אסור |
|
אסור |
מותר |
אף בחול אסור דאין לך בו אלא מהרמה ואילך |
|||||||||
שמן צרי כו. |
אסור |
במקום שא"צ שמן זית שרי |
ע"ע בבה"ל סע"א בשם פמ"ג שנסתפק ותלוי בב' הטעמים למה נאסר בשבת [דאי ישרף הבית הרי מותר לכבות ביו"ט] |
מותר פמ"ג תרע"ג מ"ז ב' מחלק בין חול (דשרי) לשבת (אסור) |
שמא יסתפק כיון שריחו נודף וגם שמא יכבה כדי שלא ישרף הבית. ומ"מ להדליק בחול מותר. ובתוס' כה. וחה"ר אסרו. |
|||||||||
במה אין מדליקין |
בשבת
|
בבית המקדש |
ביו"ט |
בחנוכה |
הטעם |
עטרן כד: |
לרי"ש אסור וכן הלכה וחכמים פליגי |
כנר חנוכה וצ"ע בשאר נרות כשמחת ביה"ש |
לרש"י כד: מותר ובבה"ל סע"א אסר |
לפמ"ג תרע"ג מ"ז ב' מותר ולערוה"ש ס"ג מהרצ"ח וקרית חנה (בשו"מ ת' ב' ע"א) אסור. ולפי מהרש"ק אסור דהקריבהו לפח'[1] |
שריחו רע ושמא יצא [ולרש"י שרי ביו"ט שאם יפריע לו ידליק ד"א |
נפט כד: |
מותר תוס' כה: ד"ה מתוך ובה"ל ד"ה בעטרן דלא כתפא"י. |
|
מותר |
לכ' כנ"ל |
שאין ריחו רע כ"כ כעטרן וממ יתכן דשייך בזה הקריבהו נא לפחתך וצ"ע |
נפט לבן כו. |
אסור |
אסור |
אסור דלא עדיף מחול |
אסור |
אף בחול אסור דעף ויגרום שרפה |
שמן דגים |
מותר שמן שנעשה מעין הדג תוס' כו. |
מותר |
מותר |
מותר |
|
קרבי דגים שנימוחו |
לתוס' כו. מותר רק עם שמן לרש"י כד: תלוי במחל' סומכוס ורבנן אי שרי בלא"ה |
מותר |
מותר |
מותר |
|
חלב שאין מהותך |
אסור |
אסור |
מותר |
תלוי במחל' כא. וקיי"ל דשרי דכבתאז"ל |
לרש"י שמא יטה. לריב"ן שמא יכבה |
חלב מהותך |
לנחום המדי מותר [לרש"י כד: דוקא בעודו מהותך אבל לרשב"א ור"ן אפי' נצטנן ונקרש כל שנתבשל מותר] ולחכמים אסור ומחל' תנאים כד: אי מותר בתערובת שמן |