דברים הפוסלין את התרומה |
טעם הגזרה |
הערות |
האוכל אוכל ראשון בין חולין בין תרומה |
דילמא שדי אוכלין טמאים בפיו ושדי משקין של תרומה בפיו ויטמאו |
ולר' אליעזר אף מטמא את התרומה [וע' להלן דלתוס' יז: ד"ה הניחא חשיב אוכל ראשון ושני בחדא] |
האוכל אוכל שני בין חולין בין תרומה |
דילמא שדי אוכלין טמאים בפיו ושדי משקין של תרומה בפיו ויטמאו |
ומשום לא פלוג גזרו כן אף בישראל ואף באוכל שלישי שהוא פוסל קדש למרות שאסור לשתות קדש מהרש"א ופנ"י. |
שותה משקין טמאין שהן לעולם ראשון |
דילמא שדי משקין טמאים בפיו ושדי אוכלין של תרומה בפיו ויפסלו |
|
הבא ראשו ורובו במים שאובין לרש"י רק בטבו"י ולהר"מ אה"ט ט' א' ומאירי אף בטהור |
שהיו רגילין להשתטף בשאובין ויבואו לומר דהשאובין הן המטהרין |
|
טהור שנפל עליו ג' לוגין מים שאובין |
דאי לא הא לא קיימא הא |
אבל אם בא ראשו ורובו בהם טהור דלא גזרו רק בכעין שעשו הטובלין תוס' יג: ד"ה וטהור |
כ"ד ספרי תנ"ך |
שלא יניחו אוכלין דתרומה אצל הספרים ויבואו לידי הפסד |
|
סתם ידים |
מפני שהן עסקניות ונגעו במקום מטונף ועי"ז ימאסו האוכלין של תרומה |
ורש"י הביא עוד פירוש דחיישי' שמא נגעו ידיו בטומאה ותמה שם ע"ז |
אוכל שנטמא במשקין שנטמאו מחמת ידים וכלי שנטמא במשקין שנטמאו מחמת שרץ |
שיטמא גזרה אטו נטמא במשקין שנטמאו מחמת שרץ והכלי שיטמא אטו נטמא במשקין שנטמאו מחמת זב |
ולר' יוסי להלן דאין חושב מניח כלים תחת צנור חשיב להני בתרתי גזירות |
מניח כלים תחת צנור בשעת קישור עבים ונתפזרו ושכחן וחזרו ונתקשרו [וכ"ז לר"מ אבל לר' יוסי לב"ה כשרין כה"ג]. |
חזרו ב"ה להורות כב"ש דפסולין ולא נימא דבטלה מחשבתו הראשונה. ולהר"מ גזרו שוכח אטו מניח וע' גולות עליות דגם לרש"י צ"ל דהוי דרבנן דאל"כ מה שייטא לי"ח דבר. |
אבל הניחן בשעת קישור עבים ואיחרו לבוא ושכחן פסולין לכו"ע. ואם הניח בשעת פיזור עבים ושכחן כשרין וכן המניח בחצר בשעת קשור עבים ונתפזרו כשרין |
בנות כותים נדות מעריסתן [לר"ט ור' יוסי] |
גזרה שמא ראתה נדה וכותים אין סוברין דקטנה מטמאה נדה וחששו למיעוטא |
|
הנושא כלי שיש בהיקיפו טפח שהאהיל על מת ועליו שיטמאנו ז' ימים אף שאין בעביו טפח [לרע"ק] |
דגזרו היקיפו טפח אטו עביו טפח [שלא יחשבו כיון שמטמאין אותו רק טומאת ערב מה"ת בהכרח דאין אהל מטמא ז' ימים] |
|
הבוצר לגת מכשיר את הענבים |
גזרה שמא יבצרנו בקופות מזופפות או משום הנושכות או גזרה שמא יסחוט לידע אם הגיעו לבצירה |
|
גידולי תרומה שיהיו כתרומה |
לר"ח גזרה משום תרומה טהורה ביד ישראל ולרבא גזרה משום תרומה טמאה ביד כהן |
|
מי שהחשיך בער"ש שיתן כיסו לגוי |
ולא יטלטלו פחות פחות מד"א גזרה אטו יעבירנו ד"א בפעם אחת ולהר"מ גזרו שלא יניח על חמורו |
|
פת שמן ויין וייחוד בנותיו של עכו"ם |
דגזרו משום ע"ז |
ע' בגמ' ע"ז לו: |
תינוק נכרי שיטמא בזיבה כישראל |
גזרה משום משכב זכור (וע' מהרש"א כא: דדוקא תינוק בן ט') |
ועל נכרים גדולים זבים גזרו כבר לפני י"ח דבר מהרש"א שם |
אין קורין לאור הנר |
דגזרו שמא יטה |
|
אין פולין לאור הנר |
כנ"ל |
קצ"ע ל"ל נחשב כגזרה אחת |
לא יאכל הזב עם הזבה |
גזרה אטו הרגל דבר |
לתוס' יז: ד"ה הניחא זהו מי"ח דבר ואוכל אוכל ראשון ושני א"נ הבא ראשו ורובו בשאובין וטהור שנפלו נמנה לחדא |