לתרומות לחץ כאן

שיעורי נהיגה בחול המועד

שאלה:

שלום הרב
האם מותר לקחת לימודי שיעורי נהיגה בחול המועד ?
תודה

תשובה:

שלום רב,

לימוד נהיגה אינו לצורך המועד וגם אין בזה דבר האבד, שהרי לא יקרה דבר אם תפסיקי בשיעורים אלו במשך שבוע. אז אין היתר להמשיך ללמוד נהיגה בחול המועד. אמנם בספר חול המועד כהלכתו כתב שאם יש הפסד מותר, אבל אני מתקשה להאמין שיש מציאות כזו. בנוסף, צריכים לזכור שיש גם הכשלה של המורה נהגיה עצמו שאסור לו לעבוד בחול המועד.

הרבה הצלחה

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. לדעתי אין כמה פירוט מספיק איזה "מלאכה" בדיוק הוא עשה בלימוד שלו.
    הטענה שכיוון "שזה לא דבר האבד ולא יקרה כלום שבוע אם לא ילמד ולא לצורך המועד", אינם ראיה- שם מדובר לגבי מלאכה שצריך את תנאים אלו!
    כמו שמותר לאדם להרים סטנדר מהפינה של החדר לפינה השניה אפילו שלא לצורך מאד ואין דבר האבד ולא יקרה כלום השבוע! ופשוט.
    לכן לדעתי אין כאן איסור לעת עתה
    ודבר שני, בטח שיתכן מציאות של הפסד, כגון שהמורה נהיגה אינו מכבד את ה"פסק זמן" של התלמיד , והתלמיד שילם קבלנות מראש והוא מפסיד את השיעור!

  2. לא הבנתי את דבריך, כל לחיצה על דוושת הגז שלא לצורך המועד היא מלאכה. כמו כן הוא מכשיל את המורה בעבודה בשכר בחול המועד שזה אסור גם במה שאינו מלאכה.

  3. 1 אם אפשר לראות מה המקור שהמורה עובר איסור במה שהוא מקבל שכר על הלימוד שלו במה שהוא "סך הכל " אומר לו ימינה או שמאלה או לעצור.
    2 המלאכה שהוא לוחץ על הגאז אין בה "שיהוי" כל כך , וזכור לי שהגרש"ז אויערבך כותב שלא נאסרו מלאכות כאלו.

  4. 1. ראה כאןhttps://din.org.il/2018/09/25/%D7%A7%D7%91%D7%9C%D7%AA-%D7%A9%D7%9B%D7%A8-%D7%A2%D7%9C-%D7%9E%D7%9C%D7%A6%D7%A8%D7%95%D7%AA-%D7%90%D7%95-%D7%A7%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%9C-%D7%9B%D7%91%D7%99%D7%A1%D7%94-%D7%91%D7%97%D7%95%D7%9C-%D7%94/
    2. אינני מכיר כלל זה והבאתי מדברי חוה"מ כהלכתו בענין מעבר לכך אינני יודע

  5. 1 מצויין , רואים משם שאפשר לקבל כסף על מה המורה "מדבר" הוא אינו עושה פעולה. ולכן אנו לא מכשילים אותו.
    2. אפשר לראות את הכלל הזה בפסקי תשובות, וגם הרדב"ז חוקר האם מלאכות שנאסרו זה רק מלאכות שהם עושות טורח

  6. הדברים סותרים – אם אומרים שזה רק "לצורך המועד", זה לא יכול להיות "צורכי גוף", כי "צורכי גוף" מותר אפילו "כיוון מלאכתו למועד", כלומר הוא יכל לעשות בזמן אחר, וודאי זה מותר אפילו לא לצורך המועד שהרי זה יותר טוב מכיוון מלאכתו.

    דבר שני , "חול המועד כהלכתו" לא עדיף מהרדב"ז והגרש"ז שסורים שמלאכה בלי שיהוי אינה אסורה

  7. 1. לא הבנתי כוונתך, ברור שאם אין בזה צורך למועד לא קיים ההיתר של צרכי הגוף, נגיד תיקון האמבטיה בשביל מקלחת שלאחר החג וכדומה.
    2. כוונתי שתעיין שם במקורותיו כמובן…

  8. אם צורכי הגוף מותר כאשר כיוון מלאכתו, לכאורה כיוון מלאכתו זה אומר שהוא לא חייב את זה בחול המועד רק תיכנן את עצמו לשם
    אם ככה יוצא שאפילו שזה לא צורך המועד מותר?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *