לתרומות לחץ כאן

מדוע עושים סוכה מעץ ולא מבד?

שלום

א. מה ענין לבנות סוכה מדפנות עץ בלבד כפי שרואים בשכונות החרדיות בדרך כלל?

ב. מה הענין בשירת "שאו שערים" בשמחת תורה?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

יש שתי סיבות לדפנות מעץ ולא דפנות בד על מוטות מתכת: האחת, שהסכך לא יעמוד על דבר המקבל טומאה [ניתן לסדר זאת גם בסוכה עם מוטות ברזל, אבל הכי טוב זה שמעמידי הסכך הם ממש עץ]. שתים, דפנות בד אם אינו קשור היטב שלא יזוז כלל ברוח אינן כשרות, וכאן נצרכים ללבוד על ידי מוטות הברזל למטה, ויש נדון בפוסקים אם מועיל לבוד בכל הדפנות או שדין זה נאמר רק בדופן אחת, וידוע שהמגן אברהם מחמיר בכך ראה משנה ברורה סי' תרל סעי' ב [יש שחילקו לענין זה בין לבוד של שתי שאינו מועיל ללבוד של ערב שכן מועיל] ולכן הכי מהודר זה דפנות עץ ממש.

מעבר לכך, ברמה הפרקטית, כיון שיש חובה לישון בסוכה ובעצם גרים שם כל השבוע, סוכה מבד אינה נוחה כלל, קר שם בלילה וחם ביום, והרבה יותר נוח לגור בסוכת עץ..

פסוק זה פתח את שערי ההיכל בימי חנוכת בית המקדש הראשון בימי שלמה המלך, ולפני שאמרו אותו סירבו השערים להפתח, לכן נהגו לשיר אותו בפתיחת שערי ההיכל להוצאת ספרי התורה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ועדיין, את הנקודה השנייה אפשר לפתור אם שמים קרשים מעץ שהם מטר שניים ולסמוך על גוד אסיק, וא"כ אלה שעושים את כל הסוכה ממש מעץ בלי גוד אסיק, מרוויחים בעצם את הענין הראשון שכתבתם ואת הענין הפרקטי? רק רוצה לדעת אם מבין נכון.

    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל