לתרומות לחץ כאן

מה מותר חול המועד

שלום יש לי שאלה בנוגע לחול המועדם מותר לנסוע ברכב .? האם מותר להיות במחשב .? יש לי אולפן הקלטות האם מותר לעשות מוזיקה בחול המועד .. מה אסור ומה מותר אני לא מבין לעמוק לכן אני שואל ראיתי את המלאכות שאסורות ומותרות אבל זה זה לא מבואר לעומק..

תשובה:

שלום רב.

הכלל הוא, שישנם שני סוגי מלאכות האסורות בשבת ומותרות בחול המועד:

א. כל מלאכה הנעשית לצורך המועד מותרת. ולכן מותר לנסוע ברכב, לדבר בטלפון, לבשל וכדומה. אבל בישול שלא לצורך החג [למשל, אם אדם מעוניין לנצל את חופשתו כדי "למלא את המקפיא" בדברי מזון – אסור לעשות זאת בחול המועד].

בכלל זאת, מותר לעשות כל מלאכה הגורמת לו לעונג, מלבד מלאכות שאינן גורמות עונג לכל אדם ורק הוא מתענג בכך [כמו צילום סתמי ושאר תחביבים].

גם מלאכה הנעשית לצורך המועד אינה מותרת אלא אם כן אופן עשייתה ידוע לכל אדם, אבל מלאכה שצריך בעל מלאכה מסויים כדי לעשותה – אסורה בחול המועד [אלא אם כן חלים עליה הכללים של דבר האבד]. מלבד בישול מאכלים, שמותר אף כשנדרש לשם כך אומן מיוחד.

ב. כל דבר שאם לא יעשה בחול המועד יגרם מכך הפסד, מותר לעשותו בחול המועד ["דבר האבד"]. ולכן, אדם שהגיעו לבקרו אורחים חשובים והוא רוצה להצטלם איתם, רשאי לעשות זאת בחול המועד, משום שלאחר החג לא יוכל לעשות זאת. אולם, לפתח את התמונות או להדפיסן – אסור, כיון שמלאכה זו ניתן לעשותה לאחר החג. כמו כן, אם עלה בדעתו רעיון יפה על פרשת השבוע והוא חושש שאם לא יכתוב אותו הוא ישכח – מותר לעשות זאת בחג.

לפיכך:

השימוש במחשב בימי חול המועד כפוף לכללים הנ"ל, כל דבר שהוא לצורך המועד או שבמניעתו יגרם הפסד – מותר, ושאר השימושים אסורים.

יצירת מוזיקה בחול המועד אסורה, אולם, אדם שעלה בראשו ניגון מסויים והוא חושש שמא ישכנו, רשאי להקליטו בחול המועד.

ג. "מניעת רווח" אינה נחשבת הפסד. ולכן, אין כל היתר לעבוד בחול המועד כדי להרויח כסף.

ד. מלאכה הנעשית מאיליה שלא בכוונה תחילה – אף שהיא אסורה בשבת היא מותרת בחול המועד. ולכן מותר לגרור ספסל כבד בחול המועד אף שמחמת גרירתו יעשה חריץ באדמה האסור לעיתים משום מלאכת חורש, וכיוצא בזה.

ה. אין איסור "מוקצה" בחול המועד.

מקורות:

א. ראה שו"ע או"ח סי' תקלז סעי' א.

ב. ראה רמב"ן ליקוטים למס' מועד קטן [וראה שם שאף ספק דבר האבד מותר], שולחן ערוך שם, ובסי' תקמה סעי' ב.

ג. ראה פרי מגדים סי' תקלג אשל אברהם ס"ק ו.

ד. שו"ע או"ח סי' תקלז סעי' ט  – יא.

ה. ראה דרכי משה או"ח סי' תקמד אות ד

הלכות החג רבות הן ולא ניתן לפורטן במסגרת מצומצמת זו.

חג שמח!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *