לתרומות לחץ כאן

תביעת פיצוי של 1000 ש"ח כנגד מפרסם באמצעות הודעות אוטומטיות בטלפון

שלום לכבוד הרב
כידוע בשנים האחרונות התרחבה התופעה של ספאם – דואר זבל, בדוא"ל, הודעות SMS ושיחות טלפון מטרידות. התופעה התרחבה בצורה כ"כ משמעותית, כך שאנשים באמצע הלילה מקבלים צינתוקים, וכשהם חוזרים למספר כדי לדעת מי התקשר אליהם – הם מגלים שזה בעצם קו נייעס או מוסד שמתרים וכדו'.
כדי למנוע את ההטרדות הללו הכנסת חוקקה חוק שמאפשר לתבוע את מי שמפיץ את ההודעות עד לסכום של 1000 ש"ח להודעה, אף ללא הוכחת נזק.
האם מותר לפנות לערכאות בשביל כך?
לכאורה בדין תורה הפיצוי שייקבע יהיה נמוך בהרבה, ומטרת הסכום הגבוה של הקנס היא כדי למנוע את התפשטות התופעה. אך מה שקורה שבגלל האיסור לפנות לערכאות, מנצלים זאת בעיקר אצל החרדים וממשיכים להתקשר ולשלוח הודעות כאלה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

הבעיה היא באמת בעיה רצינית אשר צריך לטפל בה. במיוחד קשה הדבר לבני תורה, אשר לא מדברים בטלפון בתוך ביהמ"ד. והרבה פעמים נדמה להם שמדובר בטלפון חשוב ויוצאים במיוחד מחוץ לביהמ"ד כדי לענות או להתקשר בחזרה.

יש מקום רב לחייב גם מדין תורה את הקנס הקבוע בחוק. אבל, אני מניח שיהיה קשה להוציא בבית דין פיצוי זה, כך שניתן לומר שהתביעה בבית דין אינה כדאית. העובדה שהנתבע יכול לברור בית דין שיפטור אותו, אינה מתירה לפנות לערכאות.

היות ואכן מדובר בבעיה רצינית, אני יכול להציע עצה כיצד לתבוע בבית משפט אזרחי מבלי להיכשל באיסור ערכאות. לערוך הסכם עם עו"ד גוי ולתת לו יפוי כוח בלתי חוזר לתבוע כל מי שישלח בעתיד הודעת זבל. במקרה זה יהיה מותר להעביר לעו"ד את רשימת המתקשרים כדי שיטפל בתביעתם, ללא חשש גזל, ערכאות או גרימת נזק.

מקורות:

דעת הגר"מ שפרן שליט"א שחוקים כאלו תקפים בדרך כלל מדין תקנות הציבור שיש צורך לתקנם. יש גם מקום לומר שחוקים אלו מחייבים מדין דינא דמלכותא דינא לטובת בני המדינה (עיין רמ"א חו"מ סי' שסט סוף סעיף יא, ש"ך סי' עג ס"ק לט ושו"ת חתם סופר חו"מ סי' מד). כמו כן, חוק זה הוצע ונחקק על ידי שלוחי דרבנן, הנציגים החרדיים בכנסת, סביר להניח שאם גדולי ישראל היו סוברים שיש בחוקים אלו משום גזל לא היו מניחים לנציגים לתת יד לזה, קל וחומר שלא ליזום.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. אם יש כאן "דינא דמלכותא" – למה צריך את הפטנט עם העו"ד הגוי?
    הרי לכאורה בית דין יכול לחייב את הנתבע לשלם מצד דינא דמלכותא דינא, ולכן אם לא יבוא לבית דין יהיה אפשר לתבעו בערכאות

    לא??

  2. לאחר שניתן יפוי כוח בלתי חוזר לגוי יש לו זכות לתבוע את מפר החוק לפי דיניהם. והדין הוא שכאשר יש דיון בין יהודי לגוי, עיקר הדין הוא שיש לפסוק לפי דיניהם. ואף שאם בדינינו יש זכות ליהודי דנים לפי דינינו, אין זה אלא משום "ראה ויתר גויים" (כן כתב החזון איש על פי הרמב"ם בהלכות מלכים סוף פרק י). ובמקרה זה, שיש למקבל ההודעות ריווח מתביעת הגוי, מותר לו לעזור לגוי לקבל את המגיע לו מעיקר הדין. גם אין בכך גרמת נזק לשולח ההודעות, משום שמקבל ההודעות כבר עשה את ההסכם לפני שההוא שלח את ההודעות, ומי ביקש ממנו להתחיל עם גוי. כמו שאם יש ליהודי נכס ויהודי אחר רוצה להזיק את הנכס בגרמא, וכי אסור למכור את הנכס לגוי כדי שהיהודי יפחד להזיק.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל