לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הורדות תוכנות מהאינטרנט כשהמפיץ דורש מחיר מופרז

שאלה:

לגבי הורדת תוכנות האינטרנט: שמעתי סברה שמותר כי האינטרנט זה "מדבר" וכל מי ששם שם משהו עליו לדעת שיכול מישהו להשתמש בו
ומאידך אומרים שאסור כל עוד התוכנה נמצאת על מדף המכירות ואתה לא קונה אלה מוריד פגעת בפרנסה של המוציא לאור וזה גזל
אולי בית הדין יאיר עינינו בנושא ומה עם ניצול הבלעדיות של הספק למחירים מופרזים.

תשובה:

לדעת הגרי"ש אלישיב יש בעלות על זכויות רוחניות, ולכן אסור להוריד תוכנות מהאינטרנט ואסור להשתמש בהן ואפילו בתוכנות של גוי הגרי"ש מתיר רק באופנים דחוקים, ולדבריו אין היתר של יאוש או אבידה מדעת, מכיון שעצם הזכות הרוחנית עדיין ביד היוצר. יש רבים שחולקים, הראשון שעמד על כך הוא בשו"ת שרידי אש ח"א סי' קמה שטוען שאין בעלות על זכויות רוחניות ולא שייך בהן איסור גזל, וכל האוסרים להדפיס ספר של אדם אחר ללא רשות אסרו זאת משום איסור השגת גבול – קיפוח פרנסה, ולא משום גזל. לפי זה בגוי אין איסור כלל, וגם בתוכנה של יהודי, מסתבר שאין איסור השגת גבול אם מעתיק לשם שימוש אישי. ובכל זאת, בתוכנה של יהודי יש בהעתקה משום עבירה מוסרית לכל הדעות.

אם המפיץ דורש מחיר מופרז, וברור בעיניך שאם היתה תחרות היה המחיר יורד, לדעת הגרי"ש אלישיב אסור, כשם שאסור לגזול אתרוג אם המוכר דורש מחיר מופרז, ולדעת הסוברים שאין איסור גזל, יש מקום להתיר לשלם מחיר חלקי (כגון לקנות גירסה ישנה או לא מלאה) ולהוריד מהאינטרנט את הגירסה המלאה. אבל אינני יודע מהיכן יש לך את הכלים לבדוק אם המחיר מופרז.

אם החוק במדינה אוסר לעשות כן, ייתכן שיהיה אסור מצד 'דינא דמלכותא דינא'. למיטב ידיעתי, החוק אוסר הורדת תוכנות אפילו לשם שימוש אישי ומתיר הורדת שירים וסרטים לשם שימוש אישי וביתי, אבל הרשויות לא אוכפות כלל שום העתקות לשם שימוש אישי.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא כל אחד מומחה. אבל ניתן לקבל אינדיקציה למחיר הוגן ןלמשחק עם השוק בהרבה מקרים. למשל גדולת העושקות מיקרוסופט נוהגת כדלהלן: לאדם מן השורה עולה חבילה עדכנית של 'אופיס' כ-1,200 ש"ח. לסטודנט כ-600ש"ח ומורים יכולים לקנות ב-120 ש"ח.מבחינת החברה זוהי דרך לשלוט בשוק. אך אני כצרכן מבין שמדובר בהפקעת מחיר.
    את העובדות אני יכול להוכיח בקלות.
    אצלכם אני מתעניין בתוצאה ההלכתית.
    האם למשל אני יכול להחליט שהמחיר 'האמיתי' הוא 120 ש"ח [המחיר למורים]לאסוף 10 חברים להתקין להם ולהעביר תשלום על חבילה מלאה אחת[1,200 ש"ח]?
    האם מותר לי להערים עליהם ולומר שאני מורה?

  2. מורים משלמים עבור הוצאות צריבה והפצה בלבד (עיין כאן). לחברת מייקרוסופט יש עניין כלכלי לתת את התוכנה חינם למורים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל