לתרומות לחץ כאן

השאיל רכב והרכב ניזוק כתוצאה משימוש לא ראוי

לכבוד הרבנים שליט"א
לפני כמה חודשים לקח ממני חברי את הרכב שלי וכשהחזיר ראיתי שיש תקלה מסוימת ברכב. הלכתי למוסך ואמרו לי שזה בשל רשלנותו של חברי מכיוון שהשתמש ברכב שלא כראוי, אמרתי לו והוא אמר לי שלא ידע וכו' ואני שלמתי.
לאחר זמן קרה אותו דבר שנתתי לו את הרכב ושוב היה שם אותו תקלה הלכתי למוסך ותקנו לי בחינם, ויש להדגיש שנתנו שירות חינם כי אני תקנתי שם לפני כן את רכבי בסכום גדול ביותר וכך גם נעשה לי קשרים עמם ועשו לי בחינם. אולם החבר כבר נתן לי תשלום עבור התיקון.
א) האם אני חייב להחזיר לו?
ב) ייתכן שלא רק הוא האשם שייתכן כבר היו עוד חברים שהשתמשו ברכב לפניו גם באותה צורה ואינני יודע בבירור וייתכן שכל פעם שמשתמשים בצורה זאת ברכב מתקלקל טיפין טיפין ואח"כ ניהיה תקלה גמורה אולם ייתכן שרק אצלו נתקלקל
מה אעשה
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

א) אינך צריך להחזיר את התשלום, מאחר והשואל כבר התחייב לשלם עלות התיקון. ומה שתקנת חינם הוא בעצם ניצול מהזכויות שיש לך במוסך.

ב) יש להתפשר.

מקורות:

ב) בשו"ע חו"מ סי' רכד וסי' רלב סעיף יא נפסק שאומרים "כאן נמצא כאן היה" אפילו להוציא ממון, והיינו שמניחים שבמקום שמצאו את המום מסתמא שם הוא נוצר. ולפי זה היה מקום לחייב את השוכר במקרה שיש ספק היכן נוצר המום, מכיון שהמום נמצא אצלו. אבל התוספות בנדה דף נח ע"א ד"ה ולענין כתבו שרק בלוקח אומרים כן ולא בשואל. ואם כן אם יש ספק היכן נוצר המום אם רק אצל השואל או שהתחיל כבר לפניו, על המשכיר להוכיח.  אבל כיון שודאי חלק מהנזק נעשה אצל השואל, הרי הוא חייב לצאת ידי שמים להתפשר לפי דעה אחת בשו"ע חו"מ סי' עה סעיף יח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל