לתרומות לחץ כאן

שימוש לצרכים פרטיים במעטפות להפקדת שיקים

ברשותי מעטפות רבות של הפקדות בנק. מאז שהתחלתי להשתמש בהעברה בנקאית אין בהן כמעט צורך. האם מחובתי להחזיר לאשנב בבנק או יכול להשתמש בזה לצרכי הפרטיים?

תשובה:

שלום רב,

אינך חייב להחזיר את המעטפות, אבל לא להשתמש בהן למטרה אחרת כל עוד שייתכן שתצטרך למעטפות לצורך פעולות בנקאיות. לאחר שתסגור את חשבונך בבנק תוכל להשתמש בהן לכל מטרה.

מקורות:

עיין קצות החושן סי' פו סק"ד, סי' קצח סק"ה וסי' שמ סק"ד שאין חיוב השבה בשומרים אלא המפקיד צריך לבוא ולקחת. ועיין בשו"ע חו"מ סי' רלב סעיף כא בלוקח דבר ומצא בו מום שאינו חייב להחזיר. כן בנידון דידן. הבנק נותן רשות לקחת מעטפות הביתה, שהרי המעטפות עשויות לשימוש גם כשהסניף סגור, וממילא אין הלקוח מחויב להחזיר את המעטפות. אם יודיע לבנק שיש לו מעטפות בביתו, אין ספק שהבנק לא ישלח שליח להביאם, שהרי עלות שכ"ט השליח היא יותר משווי המעטפות. אם המעטפות עדיין יכולות לבוא לשימוש לצורך פעולות בבנק, מסתבר שאין הבנק מרשה להשתמש בהן לשימוש אחר, ואם אינן יכולות לבוא לידי שימוש בבנק ניתן להשתמש לשימוש אחר. אין בעיה של יאוש שלא מדעת, כיון שהבנק יודע שהרבה מעטפות הולכות לאיבוד.
לפי טענת הסמ"ע בסי' פח סק"ב שבזמנינו שערך הכסף ירד יש לעדכן את ערך הפרוטה לפי ערכו בימי חז"ל, ייתכן שהמעטפות הן פחות משווה פרוטה לכל אחד מבעלי המניות ומותר להשתמש בהן. עיין שו"ע חו"מ סי' רסב סעיף ב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל