שאלה:
שלום לרבנים1 דבר שראוי לאכילה על ידי דחק מה הגדר? 2 מנה חמה האם היא ראויה לאכול על ידי דחק כאשר לא מבושלת? 3 עם חילוני מספר לי בשבת מה היה על ידי חדשות ששמע מותר לי להקשיב? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
ההלכה היא שאין בישול אחרי בישול, ונחלקו ראשונים אם יש בישול אחרי בישול במה שמבושל כמאכל בן דרוסאי, שליש בישול, כיון שהוא כבר נאכל על ידי הדחק, ראה ביאור המחלוקת באריכות בבית יוסף בסימן שיח, אולם כל זה לא נוגע למנה חמה, או לשאר דברים שאולי [?] ניתן לאכול על ידי הדחק גדול גם כאשר הם לא מבושלים מחמת דקותם, כי הם לא מבושלים כלל, ולא רגילים לאכול אותם חי, ולכן לכל הדעות יש בהם איסור בישול בשבת. אפילו תבלין אסור לתת בתבשיל ולהניחו על האש כמבואר שם סעי' י.
לא מראה שיש איסור הנאה ממעשה שבת בעצם העברת ידיעה, אין כאן שום דבר ממשי שניתן לאוסרו מצד מעשה שבת, האיסור אמור לחול על דבר מה מסויים, אבל בודאי דבר מכוער הוא לשאול אדם חילוני מה אירע כאשר הוא בעצם מקבל סוג של לגיטימציה לחילול השבת, הוא כביכול עוזר לך ששמע באיסור… זה קצת חילול ה'.