שאלה:
שלום וברכה.
מה ההבדל בין דין אונאה לבין הפקעת שערים?
האם כל מוכר ארטיקים בים מהמחיר גבוה – פי כמה מהמחיר הרגיל עובר באיסור אונאה?
תשובה:
שלום וברכה,
אונאה היינו שמפקיע שערים ומוכר במחיר יקר שאין כדוגמתו בשוק, והקונה לא יודע מכך. אבל אם שניהם יודעים שהוא מוכר ביוקר, דעת הקצות שהרי זה מחילה של הקונה, ולא יכול הקונה לבטל את המקח. וכן הסכים בערוך השלחן.
קיוסק שבחופי הים, או במדבר במקומות שאין חנויות, אין בזה כלל אונאה, מאחר והתשלום לא רק על המוצר אלא על הטרחה והובלה לאותו מקום, וכך המחיר של מוצרים בחוף הים, ולכן אין בכך אונאה, מלבד הטעם של הקצות שהובא לעיל.
כמו כן במלון שמוכרים שתייה ביוקר רב שאין כדוגמתו בשוק, אין זה אונאה כיון שהמחיר במלון הוא גולם בתוכו את כל השרות של המלון, ולכן אין בכך אונאה. ומלבד זאת אם הזיק לחברו ארטיק בחוף הים או כוס שתייה במלון, חייב לשלם לפי המחיר שבאותו מקום, ולא לפי המחיר שנמכר בעיר. משום שכל נזק נישום לפי מקומו ושעתו.
בהצלחה.
מקורות:
ראה ערוך השלחן סימן רכז ס"ט שהסכים עם דברי הקצות.
חייב לשלם מחיר יקר או שיכול לקנות לו ארטיק חילופי במכולת ולתת בתור תשלום?
אם משלם כסף חייב לשלם מחיר יקר, או שיקנה ארטיק בקיוסק סמוך ויחזיר לו ארטיק.
שאלה:
האם כוונת הרב שיכול לקנות ארטיק ולתת לניזק בעיר (לא בחוף הים),
או שרק אם מוסר לו את הארטיק כשהם בחוף זה נחשב תשלום?
רק אם מוסר לו ארטיק בים.
השאר תגובה