שאלה:
שלום, אני נמצא בטיפול אצל רב שמטפל בעינינים של בטחון עצמי ונפגש אצלו מזה שנה ו-5 חודשים.המפגשים הם פעם בשבוע. לפני שבוע הייתי חולה ו12 שעות לפני המפגש הודעתי שלא אוכל להגיע למפגש. הרב אמר לי במפגש היום שבפעם הבא שמבטל מפגש באותו יום הוא מבקש פיצוי כספי על אף שלא היה מפגש ולא נתן שירות. אמרתי לי שזה לא נראה לי כל הרעיון, ובמידה שהוא מבקש פיצוי, אז גם במקרה שהוא יבטל לי מפגש גם אני אהיה זכאי לפיצוי. הוא אמר שאם הוא מבטל לא אהיה זכאי לפיצוי כי הוא זה שנותן השירות. האם הלכתית הוא יכול לבקש פיצוי והאם גם אני אהיה רשאי לקבל פיצוי. תודה.
תשובה:
שלום וברכה,
אם סוכם מראש על תקופה של טיפולים, ואתה מחסיר טיפול אחד באמצע, חייבים לשלם על הביטול. ואם הביטול מחמת אונס – הכרח חשוב – אתה לא צריך לשלם על הביטול. ואם לא סוכם על מספר שיעורים, אלא כל פעם ממשיכים עוד שיעור, אם אתה מבטל אתה לא חייב לשלם. והרב שמבטל לא צריך לפצות את הלקוח שמבטל, כיון שאין פיצוי על פועל שביטל.
בהצלחה.
מקורות:
אם סוכם על תקופה של טיפולים, הלקוח לא יכול לבטל שיעורים כדין בעל הבי שלא יכול לבטל את הפועל אחרי שהתחיל במלאכתו. ואם מבטל חייב לשלם.
אם לא סוכם על תקופת טיפולים אלא מחליטים מתי להמשיך או להפסיק, הרי זה כל שיעור כשכירות מחדש, ואם ביטל שיעור לא חייב לשלם, משום שאין זה פועל באמצע מלאכתו.