שאלה:
שלום לכבוד הרב
מחילה על השאלה אבל מאוד אופנתי היום חולצות קצרות שלא ממש מגיעות עד החצאית…
אני חשבתי שזה ממש אסור להסתובב ככה אבל לאחרונה שמעתי מישהי שהסבירה שכמו שבכיסוי ראש אפשר להשאיר טפח בלי כיסוי וכמו שלא קרה כלום אם השרוול עולה קצת מעל המרפק או שהטייץ לא מגיע ממש עד הגרב ככה אין בעיה אם החולצה לא ממש מכסה הכל.
כמובן שזו הנהגה טובה כמו קימחית אבל מעיקר הדין זה לא חובה.
היא צודקת?
תשובה:
שלום וברכה
זו טעות מוחלטת, חלילה לגלות אפילו מעט מהגוף במקומות המכוסים, הלכה זו גם לדעת המקילים בה אמורים רק בשיער, ואת יסוד החילוק ביאר בשו"ת אגרות משה (אבהע"ז ח"א סי' נח), כי השיער במהותו אינו ערווה, שהרי שיער בתולות מותר לגלות, אלא רק מחמת הציווי לכסות [שנוגע בכלל לקללת חוה] והמנהג לכסות משום צניעות, נעשה שיער אשה נשואה כערווה, ולכן סברו שגילוי מעט שיער עד 4 ס"מ, אינו בכלל מנהג זה ולכתחילה לא נקבע כערווה. אבל גופה נחשב ערווה מעצם מהותו כי הוא מהמקומות המכוסים, וחייב כיסוי מן הדין,ואין בו הבדל בין בתולה לנשואה, ולכן אפילו מעט ממש אור לגלות.
דעתו של הגר"מ פיינשטיין היא דעת יחיד (הצטרף אליו הגר"ע יוסף, אבל עדיין זה מוגדר דעת יחיד) וחידוש גדול מאוד שאין לו רמז בפוסקים הראשונים והאחרונים, ברמב"ם ובשו"ע, וכולם סוברים שבפשטות צריך לכסות את הראש במלואו.
והענין של ערוה בשיער נאמר לגבי ק"ש (ויסודו בברכות כ"ד), שבמקום שרגילות הנשים לגלות שערותיהן אין זה ערוה, אבל הענין של כיסוי ראש הוא ענין אחר לגמרי (ויסודו בכתובות ע"ב) ושם אין שום חילוק בין רגילות ללא רגילות, שהרי זה איסור דאורייתא ואין בו מקום לחילוקים כאלה.
דת משה לא תלויה במנהג! (אלא אם כן נסמוך על אותם פוסקים הסבורים שכיסוי ראש הוא מדרבנן, אבל הם דעת יחיד).
ההערה שלך מאוד נכונה, ואכן רוב הפוסקים אוסרים גם גילוי שיער מועט, אני רק ציטטתי את דבריה מקילים והסברתי למה דבריהם אינם אמורים שאר מקומות המכוסים.
השאר תגובה