שאלה:
מכובדיי , נטל ידיו לפני התפילה אחרי השירותים ומתוך פיזור הדעת בירך תחילה "אשר יצר" ורק אחריי שניגב ידיו בירך ענ"י — האם עלתה לו הברכה ? האם אין חשש בזה לברכה לבטלה ? לא ישן כל הלילה — אבל בירך ענ"י אחרי שעשה גדולים לפני התפילה — האם עלתה לו הברכה? (כי יש כאן דעת הרשב"א בצירוף נימוק הרא"ש ) — אף על פי שאין כאן צד של רוח רעה.. ומה לגבי שילוב בין הציור הראשון לשני — שבציור השני (לא ישן כל הלילה) בירך אחרי שניגב , אבל קודם בירך אשר יצר אחר הנטילה — האם בהאי גוונא עלתה לו הברכה ? זה מתוך נסיוני לשחזר מה ששאלתי לפני יומיים. תודה מקרב לב על מענה.
* ועוד שאלה בהנחייה של לימוד או"ח למעשה — האם יש עניין ללמוד קיצור שו"ע לצד משנה ברורה — משום שאפשר בקלות לחזור על ההלכות ? האם ישנם ספרים אחרים המיועדים לבני אשכנז שעוסקים בחלקי שו"ע שאינם רק או"ח , הנחוצים לכל איש ישראל ? כל טוב
תשובה:
שלום וברכה
בשו"ע בסי' ו סעי' ב הובא שיש נוהגים לומר ברכת על נטילת ידיים שלא בסמוך לנטילה אלא עם שאר ברכות השחר בבית הכנסת אלא שבני ספרד לא נהגו כן. הנהגה זו אינה זו הראויה לכתחילה אבל מי שעשה כך יש לו לסמוך שיצא ידי חובתו.
לא ישן כל הלילה, כתב המשנה ברורה בתחילת סי' ד שיברך אחרי הנטילה שלאחר עשיית צרכיו, גם כאן שייך הנושא דלעיל כיון שזזו נטילה של בוקר לפי הרא"ש ולפי הרשב"א גם יחד.
קיצור שו"ע הוא ספר מאוד חלקי וכללי ולא מפורט, עדיף להעזר בספרי פוסקי זמנינו יש בכל נושא באורח חיים ספרים טובים מאוד.
גם לגבי שאר חלקי השו"ע יש ספרים ייעודיים לאו דוקא במתכונת משנה ברורה. בכל נושא לפי ענינו.
בהצלחה רבה מאוד.