לתרומות לחץ כאן

הוצאת ציצית כשהכיפה מוסתרת

שאלה:

שלום וברכה, שאלו אותי לאחרונה, אם זה רעיון טוב כשהולכים עם כובע (מכל סיבה שלא תהיה) והוא בן אדם דתי, אם צריך בדווקא או שזה טוב להוציא ציציות בעיר שרובה חילונית (משום להשתייך לדת וכו׳ או כל סיבה אחרת), האם זה טוב או עדיף להשאיר ציציות בפנים כשהכיפה מוסתרת?
תודה ושבת שלום

תשובה:

נניח רגע לשאלה הספציפית של ציציות בפנים או בחוץ שיש בזה חילוקי מנהגים, לעצם שאלתך האם להחצין את היהדות או או לא, בודאי להחצין ולהיות יהודי גאה שמח ונינוח.

על עצם השאלה אם צריך להוציא את הציצית בחוץ, כתב המשנה ברורה סימן ח ס”ק כו:

ואותם האנשים המשימין הציצית בהמכנסים שלהם לא די שמעלימין עיניהם ממאי דכתיב וראיתם אותו וזכרתם וגו’, עוד מבזין הן את מצות הש”י ועתידין הן ליתן את הדין ע”ז, ומה שאומרין שהולכים בין הנכרים לזה היה די שישימו הציצית בתוך הכנף ואלו היה להם איזה דורון ממלך ב”ו שחקוק עליו שם המלך כמה היו מתקשטין בו לפני האנשים תמיד, וק”ו בציצית שמרמז על שם ממ”ה הקדוש ברוך הוא וכדלקמן בסימן כ”ד ס”ה, כמה מתכבד האדם הנושא שמו עליו ואמרו חז”ל הזהיר במצות ציצית זוכה ורואה פני השכינה. ומשמע מן הכתובים דהיהודים שישארו לעת קץ יהיו מצויינים במצוה זו, כמה דכתיב ובאו עשרה אנשים מכל לשונות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי וגו’, ואמרו חז”ל ע”ז כל הזהיר במצות ציצית זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים וכו’.

הנה למדנו מדבריו שהפליג הרבה בגודל הענין להוציא את הציציות חוץ לבגד.

אמנם ראה בילקוט יוסף סי’ ח סעי’ מב שהביא שכל גדולי חכמי ספרד נהגו להכניס ציציותיהם תחת הבגד, ושסברו שכך נכון על פי קבלה, וכתב שחלילה לערער על המנהג, ולכן הראוי הוא שבני אשכנז יוציאו ציציותיהם לחוץ ובני ספרד יכניסום לפנים. כך שכל אחד רשאי לנהוג בזה כמנהג אבותיו ובלבד שיכוין ליבו לשמים, ומי שרוצה להוציא בחוץ ודאי נוהג כהלכה בלי פקפוק.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. בכל זאת לבן ספרד כדאי שלא להוציא את הציציות.
    לא אומר שאם הוא מוציא יש בזה חלילה פסול אבל מאוד כדאי להדבק במנהג אבותינו ולא להוציא בלי סיבה

  2. אני מפקפק מאוד בכל האמירה הזו שהיום רווחת, נכון שבני ספרד לא הקפידו להוציא אבל אני לא חושב שיש מנהג דוקא לא להוציא, הרי הדין בעיקרו של ציצית קיים בכל בגד בעל ארבע כנפות, גם אם הוא בגד עליון, וכי מה עושים עם הציציות? לכן אני חושב שגם לספרדים ראוי להוציא כי אין הקפדה דוקא שלא להוציא, אבל אינני אומר קבלו דעתי, אני מכיר את דעתם של הסוברים שספרדים לא מוציאים, רק נראה בעיני תמוה.

  3. עי'בשו"ת מהר"י ברונא סי' צו שבמקום שכו"ע אין לובשים ציצית בחוץ אין לאיש אחד לעשות כן משום דמחזי כיוהרא דנראה כאילו מעיד שהוא מקיים כל מצוות התורה.ועיי"ש שהביא סמך לזה ממה שנהיגי להסיר הציצית מבגדי המתים שלא יהיה נראה כמעיד עדות שקר על עצמו שקיים כל מצוות התורה והא לא קיים.

  4. רבותינו גדולי האחרונים הספרדים הביאו שלפי דברי רבנו האר"י הקדוש יש ללבוש את הטלית קטן תחת כל הבגדים, ומטעם זה הספרדים נהגו ללבוש את הטלית קטן מתחת לכל הבגדים בדווקא.
    וכן כתב רבי יעקב רקח, שרבנו האר"י היה לובש בעצמו את הטלית קטן תחת כל הבגדים כמנהג הספרדים עד עתה.
    יתכן, לענ"ד, שאולי ספרדי שיוציא ציציות מבלי סיבה (כגון שלומד בישיבה אשכנזית ורוצה להראות כחבריו או שציציות בחוץ מוסיפות לו להתחזקות וכד, שאלה סיבות לגיטימיות) יש בזה שינוי ממנהג אבותיו וחבל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל