לתרומות לחץ כאן

איסור לבטל מקח בהחזרת מוצר לחנות

שאלה:

בערב החג הלכתי לחנות בגדים נחשבת, חיפשתי חליפה ומצאתי בצבע מיוחד, אחר-כך התאמתי לה בחנות עניבה, חגורה ונעליים, הגענו לכאלפיים ש״ח.
אחר-כך ראיתי בחליפה איזה פגם שלא ניתן להסירו ולא היה להם חליפה כזו חלופית אפילו בסניפים אחרים בארץ, נאלצתי לבטל את כל העסקה, האם זה בסדר? [פשוט לא קניתי, אחרי שעה של עזרה מהצוות]

לאחר מכן אמרתי אקנה מכנס לאיזו חליפה אחרת שיש לי בבית שאני חושב שאני צריך, הבהרתי למוכר שאולי ״אחליף״ את המכנס כי לא בטוח שיתאים לצבע של החליפה שלי שבבית, אמר לי ש״תמיד אפשר להחליף״. לאחר שקניתי את המכנס כחצי שעה, חזרתי לחנות והחזרתי אותו משיקולים אישיים שאני לא כ״כ צריך אותו, האם יש בזה מי שפרע חס ושלום?

כי הרי יש תקנון בכל חנות [לפי חוק] שאמור להיות מוצג שם תנאי ביטול עיסקה, עד כמה שידוע לי, אם כן, האם כל מי שקונה ומי מוכר מוכר על דעת הביטול עיסקה הזה שהוא לפי הערכאות? האם זה תופס לפי ההלכה לבטל עיסקה לכתחילה כל עוד היא עומדת בזמן שבתנאי הביטול עיסקה?!

או שלפי ההלכה אסור לבטל עיסקה בלי פגם

יישר כח גדול מאוד, ומחילה על האריכות.

תשובה:

שלום וברכה,

1. בשאלה הראשונה: אין שום בעיה לבטל את המקח, כיון שנמצא פגם בחליפה וגם שלא קנית אותה, אין כאן ביטול מקח, ומותר לך לצאת בלי לקנות.

2. במקרה השני: יש חוק שמותר להחזיר מוצר תוך 14 יום אם לא נפתח האריזה או שלא ערכו תיקונים במוצר והחוק הזה התקבל בקרב הציבור וממילא יש לו תוקף הלכתי כיון שכך המנהג הרי זה כתנאי בשעת המקח שמותר לבטל את המקח תוך 14 יום, וכיון שיש תנאי כזה אין איסור לבטל את המקח. וכן מורים בבתי דין בישראל.

בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל