לתרומות לחץ כאן

מעמד הר סיני

בס"ד

בחג השבועות ה'תשפ"ה נזכה לחגוג בפעם ה3337 את מעמד הר סיני, מהו חשיבות מעמד הר סיני? האם ישנה הוכחת אל כשל ליהודות ולמסורת? האם האמונה היא מסורת או לוגיקה? מה היחוד של הDNA היהודי? כיצד שרד העם היהודי באמונתו הנצחית את כל הרדיפות ומסעי השמד? מדוע מעמד הר סיני הוא יסוד היהדות? האם ההוכחה הלוגית היא שצריכה להיות הגורם המרכזי באמונה בהשם? מדוע למרות הוכחה לוגית עדיין יש קשיי אמונה? כיצד שינה האירוע את העולם? כיצד ניתן לראות את האירוע במשקפיים אחרות לחלוטין? כיצד היתה הבריאה במעמד הר סיני? כיצד היה היחס למעמד הר סיני במשך הדורות הקדמונים?

מעמד הר סיני

בימים אלו ערב חג השבועות ה'תשפ"ה עומדים אנו לחגוג את חג מתן תורה ואת יום מעמד הר סיני בפעם ה3,337. התורה מצווה עלינו לזכור ולהטמיע בתוכנו את המעמד,

במאמר השבוע נעסוק במשמעות המעמד וחשיבותו, ומדוע עלינו להטמיע אותו בתוכנו.

ההוכחה הלוגית

ארגוני קירוב רבים כאשר הם מרצים על מעמד הר סיני, מכנים את ההרצאה 'אל כשל', כלומר הוכחה לוגית שבלתי ניתן להפריך אותה מבחינה לוגית.

התורה עצמה מתייחסת להוכחה זו,  (דברים ד לב-מ): 'כִּי שְׁאַל נָא לְיָמִים רִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ, לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים אָדָם עַל הָאָרֶץ, וּלְמִקְצֵה הַשָּׁמַיִם וְעַד קְצֵה הַשָּׁמָיִם, הֲנִהְיָה כַּדָּבָר הַגָּדוֹל הַזֶּה אוֹ הֲנִשְׁמַע כָּמֹהוּ. הֲשָׁמַע עָם קוֹל אֱלֹהִים מְדַבֵּר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ, כַּאֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ אַתָּה, וַיֶּחִי. אוֹ הֲנִסָּה אֱלֹהִים לָבוֹא לָקַחַת לוֹ גוֹי מִקֶּרֶב גּוֹי, בְּמַסֹּת בְּאֹתֹת וּבְמוֹפְתִים וּבְמִלְחָמָה וּבְיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבְמוֹרָאִים גְּדֹלִים, כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה לָכֶם ה' אֱלֹהֵיכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֶיךָ. אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ.  מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ לְיַסְּרֶךָּ, וְעַל הָאָרֶץ הֶרְאֲךָ אֶת אִשּׁוֹ הַגְּדוֹלָה, וּדְבָרָיו שָׁמַעְתָּ מִתּוֹךְ הָאֵשׁ. וְתַחַת כִּי אָהַב אֶת אֲבֹתֶיךָ, וַיִּבְחַר בְּזַרְעוֹ אַחֲרָיו, וַיּוֹצִאֲךָ בְּפָנָיו בְּכֹחוֹ הַגָּדֹל מִמִּצְרָיִם. לְהוֹרִישׁ גּוֹיִם גְּדֹלִים וַעֲצֻמִים מִמְּךָ מִפָּנֶיךָ, לַהֲבִיאֲךָ לָתֶת לְךָ אֶת אַרְצָם נַחֲלָה כַּיּוֹם הַזֶּה. וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד'.

כלומר התורה מעידה כי האירוע של מעמד הר סיני הוא אירוע היסטורי חד פעמי, שמעולם לא היה בשום מקום בעולם, והאירוע לעיני כל העם. כאשר העם הם עדי ראיה לאירוע. גם הרמב"ם (יסודי התורה פ"ח ה"א) מעמיד את יסוד החובה של יהודי להאמין במעמד הר סיני.

נתאר בקצרה את ההוכחה הלוגית של תורה משמים אשר מעמד הר סיני מחייב.

התורה (שמות יב לז) מפרטת את מספרם של בני ישראל שיצאו ממצרים כאשר היא מונה רק את אוכלוסית הגברים מגיל 20: 'וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה כְּשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף רַגְלִי הַגְּבָרִים לְבַד מִטָּף'. מנין זה חוזר על עצמו גם במפקדים השונים במדבר, כאשר שם מודגש כי מדובר רק בגברים בשכבת גיל שבין 20-60. מכאן כי בתוספת הנשים והילדים, והערב רב, מנה העם במעמד הר סיני, מיליוני בני אדם.

התורה והנביאים אף מפרטת בסדר כרונולוגי את כל מהלך הדורות עד לנקודת זמן של סיום התנ"ך בתחילת בית שני, נקודת זמן שאין אפשרות להתכחש לעובדה של קיום עם ישראל ואמונתו במעמד הר סיני. התנ"ך אף מפרטים את גודלו ואת מיקמו של עם ישראל בנקודות הזמן ממעמד הר סיני עד לסיום כתיבת התנ"ך.

הנקודה המאפיינת את מעמד הר סיני היא, כאמור, הפומביות. הכל היה גלוי לעיני כל. אלוקים התגלה לעיניהם, ואוזניהם שמעו את קול הבורא הדובר אליהם. כל העם ראה הכל בראיה חושית, והתעלה מאד ברוחניות, לנוכח כל מה שהתגלה לעיניו.

עדות של מיליוני בני אדם אינה מסוגלת להיות, חלילה, אשליה. זהו מעמד היסטורי שיש לו את כל ההגדרות המאפיינות אימות היסטורי.

לא קיימת שום אירוע היסטורי מעל לדרך הטבע המפורט בצורה כזו, כאשר ברור שאין אפשרות להמציא זאת ולעבוד על עם שלם כי כולכם ראיתם דבר שלא היה ולא נברא. כל שאר האמונות בניסים נעשו בפני אנשים בודדים, או אגדה שהומצאה בדור מאוחר המתאר כי לפני מאות שנים קרה  כך וכך, אין שום אירוע המועבר מדור לדור תוך פירוט ברור כזה כפי שהיא מופיעה בתורה.

בתורה מודגש לא אחת שהמעמד הייחודי התרחש לעיני כל העם, וכולם היו עדי ראיה להתגלותו של ה' לעם סגולתו.

מעמד הר סיני, מוזכר לאורך כל התנ"ך, כעובדה שאין כל צורך לשכנע באמיתותיה. נביא מקמות שונים בתנ"ך שבה ברור לעם ישראל על קיום האירוע ההיסטורי המועבר בהקפדה ובפירוט מדור לדור, וניכר עד כמה הוא מושרש בנשמת אפה של האומה.

כאשר דבורה הנביאה שרה ומודה להשם על הניסים שנעשו בימיה, היא פותחת ברקע ההיסטורי של מעמד הר סיני (שופטים ה, ג-ו): 'שִׁמְעוּ מְלָכִים הַאֲזִינוּ רֹזְנִים אָנֹכִי לַה' אָנֹכִי אָשִׁירָה אֲזַמֵּר לַה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. ה' בְּצֵאתְךָ מִשֵּׂעִיר בְּצַעְדְּךָ מִשְּׂדֵה אֱדוֹם אֶרֶץ רָעָשָׁה גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם. הָרִים נָזְלוּ מִפְּנֵי ה' זֶה סִינַי מִפְּנֵי ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל'.

כאשר דוד המלך מהלל על נפלאותיו של השם הוא מזכיר את מעמד הר סיני (תהלים סח, ח-ט): 'אֱלֹהִים בְּצֵאתְךָ לִפְנֵי עַמֶּךָ בְּצַעְדְּךָ בִישִׁימוֹן סֶלָה. אֶרֶץ רָעָשָׁה אַף שָׁמַיִם נָטְפוּ מִפְּנֵי אֱלֹהִים, זֶה סִינַי, מִפְּנֵי אֱלֹהִים אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל'. וכך גם (תהלים סח, יז-יט): 'לָמָּה תְּרַצְּדוּן הָרִים גַּבְנֻנִּים הָהָר חָמַד אֱלֹהִים לְשִׁבְתּוֹ אַף ה' יִשְׁכֹּן לָנֶצַח. רֶכֶב אֱלֹהִים רִבֹּתַיִם אַלְפֵי שִׁנְאָן אֲדֹנָי בָם, סִינַי בַּקֹּדֶשׁ. עָלִיתָ לַמָּרוֹם שָׁבִיתָ שֶּׁבִי לָקַחְתָּ מַתָּנוֹת בָּאָדָם וְאַף סוֹרְרִים לִשְׁכֹּן יָהּ אֱלֹהִים'.

כך הנביא מציין את חנוכת המקדש של שלמה המלך (מלכים א' ח ט; בנוסח דומה דברי הימים ב' ה י-יא): 'אֵין בָּאָרוֹן רַק שְׁנֵי לֻחוֹת הָאֲבָנִים אֲשֶׁר הִנִּחַ שָׁם מֹשֶׁה בְּחֹרֵב, אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִם בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם'. גם בצורה אגבית כשמתואר בריחתו של אליהו הנביא למדבר, מצויין (מלכים א' יט ח): 'עַד הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵב'.

גם בתחילת ימי בית שני עזרא שהוא הנביא מלאכי מציין (מלאכי ג כב): 'זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי, אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתוֹ בְחֹרֵב עַל כָּל יִשְׂרָאֵל, חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים'. ואף רעו נחמיה (נחמיה ט יג-יד) מזכיר בדבריו לעם: 'וְעַל הַר סִינַי יָרַדְתָּ וְדַבֵּר עִמָּהֶם מִשָּׁמָיִם, וַתִּתֵּן לָהֶם מִשְׁפָּטִים יְשָׁרִים וְתוֹרוֹת אֱמֶת חֻקִּים וּמִצְוֹת טוֹבִים. וְאֶת שַׁבַּת קָדְשְׁךָ הוֹדַעְתָּ לָהֶם, וּמִצְווֹת וְחֻקִּים וְתוֹרָה צִוִּיתָ לָהֶם בְּיַד מֹשֶׁה עַבְדֶּךָ'.

הבורא רצה להעניק לאנושות וודאות מוחלטת על מסירת התורה לעמו, ולכן הוא הופיע לעיני כל העם והשמיע את קולו העל-טבעי באוזניהם. כולם נוכחו בהתגלותו וראו את פרטי פרטיה. התגלות אלוקית זו בפורום המוני, כשכולם משמשים כעדי ראיה וכעדי שמיעה, אינה קיימת בשום דת אחרת, מלבד היהדות.

רבי יהודה הלוי בספרו הכוזרי (מאמר א אות כה) עומד על ההוכחה הלוגית בכך. אין עוד שום דת המעבירה אירוע היסטורי כזה, ואין עוד דת המעבירה את האירועים שארעו לאבות אבותיהם בפירוט כה נרחב במספר מועדים גדול כל כך, ובאמצעים חושיים כל כך.

אמונה

אולם בכל ארגוני הקירוב עומדים על נקודה נוספת, כי למרבה הפלא למרות שמדענים בכירים המשתתפים בהרצאה של 'אל כשל' המוכיחה בצורה לוגית כי מעמד הר סיני התרחש, והמדענים מסכימים כי אכן קיימת לכך הוכחה לוגית ברורה וחד משמעית, עדיין נדיר המקרה שבו האדם מודיע כי בעקבות ההוכחה הלוגית הוא חוזר בתשובה. אולם בשלב הזה כאשר האדם מודע לכך כי הלוגיה לא רק שאינה סותרת את התורה אלא להיפך מוכיחה את האמת, אז ניתן לפנות ולעורר את הDNA היהודי, שהוא אחד מפלאי עולם, והוא הוכחה לוגית מרשימה, עליו נקדיש כמה מילים.

בעצם התורה עצמה בפסוקים שהובאו לעיל מסיימת במילים 'וידעת והשבת אל לבבך', כלומר מלבד ידיעת המציאות יש צורך להטמיע את הדברים.

התורה כותבת (שמות כ יז) על מעמד הר סיני: 'וַיֹּאמֶר משֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ כִּי לְבַעֲבוּר נַסּוֹת אֶתְכֶם בָּא הָאֱלֹוהִים, וּבַעֲבוּר תִּהְיֶה יִרְאָתוֹ עַל פְּנֵיכֶם לְבִלְתִּי תֶחֱטָאוּ'. כלומר שהתורה מבטיחה כי מעמד הר סיני הוא יצירת DNA יהודי.

בצורה פלאית כל הדתות העתיקות של האומות נזנחו או שונו ברבות ההיסטוריה, אולם יש רק דת אחת נצחית, היהדות ממשיכה באותה קו נצחי, איתנה יותר מחוקי הטבע הבלתי משתנים.

העולם כולו צופה בתדהמה בנאמנות ללא סטייה זו של עם ישראל לתורה, למרות שאין עוד אומה שעברה רדיפות ושמד בנסיון לשנות את אופיה ואמונתה. אין עוד אומה הנאמנת כל כך לדתה ואמונתה כמו עם ישראל.

חכמים (שבת קמה: יבמות קג: ע"ז כב:) כותבת כי במעמד הר סיני פסקה מעם ישראל הזוהמה, כלומר הטומאה שנוצר באנושות כולה לאחר חטא אדם הראשון, ולפיכך גופו הפיזיולוגי של יהודי שונה במהותו מגופו של אינו יהודי. והגמרא אף לומדת מכך הלכות שונות שבהם יש שינוי פיזי בין גוף יהודי לגוף שאינו יהודי.

בנוסף הגמרא (נדרים כ.) לומדת מהפסוק הנ"ל שעל מעמד הר סיני נאמר 'בעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו', שזהו בושה הגורמת לכך שהאדם מתבייש מטבעו לחטוא, והיא שומרת על האדם מלחטוא, ולכן יש סימן יפה באדם שהוא ביישן. ומסיימת הגמרא: 'כל אדם המתבייש לא במהרה הוא חוטא, ומי שאין לו בושת פנים – בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני'. וזהו אחד משלשת סימני ההיכר של עם ישראל.

הגמרא (קידושין כב.) אף אומרת כי אדם שגנב רוצעים את אזנו [במידה והוא נמכר לעבד ורוצה להשאר], משום שאזן ששמע בהר סיני לא תגנב וגנב ראוי שירצע. לשיטה אחרת אזן ששמע כי לי בני ישראל עבדים, ובכל זאת בוחר לעצמו אדון אחר, ראוי שירצע. משום שהעובדה שיהודי חוטא למרות ששמע את עשרת הדברות בהר סיני הוא סיבה לעונש, משום שעצם מעמד הר סיני אמורה ליצור אצלו רתיעה מחטא.

הרמב"ם באגרת תימן כותב: 'וכבר הבטיחנו הבורא יתברך כאדם הנכנס ערב לחברו ודי לנו בערבותו, והודיענו שכל מי שעמד על הר סיני שהם מאמינים בנבואות משה רבינו בכל מה שבא על ידו, הם ובניהם ובני בניהם עד עולם. שכן אמר הקב"ה יתברך (שמות יט ט): 'הנה אנכי בא אליך בעב הענן, בעבור ישמע העם בדברי עמך, וגם בך יאמינו לעולם'. לפיכך יש לדעת, שכל מי שנטה מדרך הדת הנתונה במעמד ההוא שאינו מזרע האנשים ההם. וכן אמרו רבותינו זכרונם לברכה על כל המסתפק בנבואה: לא עמדו אבותיו על הר סיני. המקום יצילנו ויצילכם מן הספק, וירחיק ממנו ומכם המחשבות המביאות לידי ספק ולידי מכשול'.

כלומר כל יהודי שכופר בתורה ובמעמד הר סיני הרי זה סימן ברור שהוא אינו מאותם שעמדו אבותיו על הר סיני, משום שהDNA היהודי מוכיח שכל מי שהיה בהר סיני בשורש נשמתו הוא מאמין שתורה.

אין שום הסבר לוגי אחר שיכול להסביר את הנאמנות של עם ישראל לתורתו ודתו למרות כל מה שעבר עליו, ולמרות שהעמים ששלטו בו ניסו לא פעם בכל כוחם להסיטו מאמונתו ודתו.

מהו מעמד הר סיני

כיון שמעמד הר סיני מהוה אבן יסוד בחיי היהדות עלינו קודם כל ללמוד מה אירע שם, ומה משמעותו. במאמר זה נקיף כמה היבטים על המעמד הנשגב והמכונן.

האירוע ששינה את האנושות

חכמים מלמדים אותנו כי העולם מתחלק לשנים, במשך 26 דורות מבריאת העולם, במשך 2448 הראשונות לבריאת העולם, היה התקיים ללא זכות קיום עצמית.

ואילו מאז מתן תורה עד סוף העולם בסוף 6000 שנה מבריאת העולם, החל שלב שונה מהותי בעולם, במשך 3552 השנים הבאות העולם קיים בזכות ולא רק בחסד. כאשר מתוכם כבר עברנו 3337 שנים, ונשארו לנו עוד 215 שנה.

כלומר מובא בקדמונים (מגיד מישרים פר' בראשית ד"ה אור ליום שבת י"ד טבת; תחילת דרך ה'; הקדמת החיי אדם) שתכלית העולם הוא למנוע את 'נהמא דכיסופא' – לחם של בושה, זאת אומרת, בורא עולם הוא תכלית הטוב, והוא רוצה להטיב לאחרים, ולכך יצר עולם שבו ישנם אחרים, ושהוא יכול להטיב להם. אולם עדיין אין אפשרות טכנית להטיב הטבה מוחלת לזולת, משום שתמיד המקבל יש לו בושה מהנותן, ואכילת לחם חסד היא לחם של בושה, ולכן חסר בהטבה.

אדם טוב מושלם דואג שהמקבל ירגיש שהוא מקבל את הטוב בזכות ולא בחסד, אדם שמצליח לתת לזולת ארוחה שהזולת מרגיש נעים לקבלו, מרגיש שזה מגיע לו, הוא בעל החסד האידאלי.

בורא עולם בחכמתו יצר מערכת שבו מגיע לאדם באמת שכר על עבודתו, והצלחתו בחיים, ולכן כאשר נזכה לחיי עולם הבא נהנה מזיו השכינה, ולא נרגיש חלילה בושה כשנקבל את חלקנו.

מהרגע המכונן של מתן תורה ומעמד הר סיני, העולם זכאי להתקיים בזכות ולא בחסד, והתחיל תהליך של שכר על עמל התורה, וקיום מצוותיה. אולם 26 הדורות הראשונות ניזונו בחסדו של בורא עולם, בלי שהיה לעולם זכות קיום, שנים אלו היוו הקדמה ויצירת מציאות לעם ישראל. במדרש תנחומא (נשא סי' יט) מובא כי דוד המלך אמר (תהילים קלו) 26 פסוקים של כי לעולם חסדו, על אותם דורות שניזנו רק בחסדו של הקדוש ברוך הוא בלי שהיה לעולם זכות קיום.

דורות אלו מוגדרים כ2000 שנות תוהו. מהרגע שאברהם אבינו החל לגלות את הבורא בעולם, במשך 448 שנה התחיל תהליך של הקדמה למתן תורה, עד לרגע שבו בניו של אברהם אבינו זכו למתן תורה. ומהרגע המכונן החל עולם של תורה.

הבריאה במעמד הר סיני

מעמד הר סיני היה גם רגע מכונן מבחינה פיזיולוגית של העולם, העולם עצר מלכת, הטבע שינה את כלליו למספר רגעים. הבריאה כולה דממה, אף ציוץ של ציפור לא נשמע, הייתה דממה מוחלטת בעולם, ואז נשמעו קול וברקים וקולו של האלוקים מתוך האש, הקול נשמע מתחילת העולם ועד סופו. [ראה עוד בהרחבה פרקי דרבי אליעזר (פרק מא)] העולם כולו ראה את הרקיע נקרע, והתהומות נבקעו, והתמלא פחד אימים, יתר דיוק העולם הרגיש כי היציבות הקיומית של העולם השתנתה וכי העובדה שאתמול זרחה השמש בקביעות כל בוקר, אינה עורבה לכך שזה יקרה גם מחר.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. מה זה 'קולו של הבורא' 'העל-טבעי' ? ד' ברא קול שהשמיע להם עשרת הדברים, עיקר א-לקיות המעמד זה ההתרוממות של כל ישראל למעין-נבואה, 'פנים בפנים', מפגש פנימי עם אדון כל הנשמות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *