שאלה:
שלום. כאשר ראיתי את מילות שירת הים, כתוב "נורא תהילות" ורשי מסביר שבני אדם יראים לומר תהילות ה' )כי כנראה כל שבח לא באמת יכסה את הכל(.
אם כן כיצד אנחנו רגילים בלשוננו לומר ברוך ה' או תודה לאל או ישתבח שמך וכן על זה הדרך?
או שמא כל הבעיה היא להוסיף בתפילה שבחים שלא כתובים, אבל בדיבור או מכתבים של אנשים רגילים אין בעיה..
תודה
תשובה:
בודאי, ידועים בכך דברי הגמרא לאותו שהוסיף מדעתו כמה שבחים, שתמהו עליו והתרעמו על הנהגתו "סיימתינהו לולהו שבחיה דמריה"?! כלומר, זהו ולא יותר?! אם אתה אומר מדעתך זו כבר הגדר וזה כבר מסובך וכי רק זה מה שיש לך לשבח ולא עוד?! אבל כאשר אדם אומר את הנוסח שקבעו חכמים לא קיימת כמובן תרעומת זו.
שיתקבלו התפילות.
"ויאמר שמואל: החפץ ל-ה' בעלות וזבחים כשמע בקול ה'?
הנה שמע מזבח טוב להקשיב מחלב אילים".
[מתוך: שמואל א', פרק ט"ו, פסוק כ"ב.].
סברה שהפסוק הזה מזכיר קצת את השאלה הזאת.
הגם ששבחים בתפילה,
זה לא קורבנות במזבח.
למען התפילה הרשמית,
ללא קבלת הוראת-שעה מנביא-אמת,
אל ירבה שבחים מדעתו,
משום החובה לשמור את כל ההלכה במדויק.
אבל,
שלא בזמן תפילה רשמית,
מנהג ישראל תורה הוא,
ורבנים רבים לאורך ההיסטוריה
כן אמרו ו/או רשמו שבחים להשם יתברך,
ולא תמיד ברור לפי איזו הלכה
הם בחרו אלו שבחים וכמה לשבח.
דהיינו לכתחילה מוטב בדומה למה שנהוג.
אבל
כמובן לא במטבע ברכה שקבעו חז"ל,
כדי שלא תהא ברכה לבטלה.
תודה.
השאר תגובה