שאלה:
שאלה לגבי יין שהיה בבקבוק ששתו ממנו ישירות בלי להעביר את היין לכוס- האם מותר לכתחילה לעשות עליו קידוש בליל שבת קודש או הבדלה במוצאי שבת קודש?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
תשובה:
יין זה פגום ולכתחילה אין לקדש ולהבדיל עליו אף שזה אינו מעכב בדיעבד.
יש אופנים לתקן יין פגום, על ידי מזיגת יין נוסף לתוכו.
מקורות:
במשנה ברורה בסי' רעא ס"ק מג מביא שבשעת הדחק מי שאין לו אלא יין פגום ששתו ממנו ואין לו דרך לתקן, יוצא בו ידי חובה, אלא שסיים שאפשר שעדיף באופן זה לעשות קידוש על הפת.
כלומר, ניתן לתקן בקבוק מיץ ענבים פגום עם יין ממש מבקבוק אחר? באיזו כמות צריך למזוג את מהיין ממש כדי לתקן את המיץ ענבים הפגום?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
שופכים מעט יין פנימה. ראה שו”ע סי’ קפב סעי’ ה’ ו’ ובמשנה ברורה ס”ק כז.
מותר לכתחילה לתקן מיץ ענבים פגום עם שפיכת מעט יין ממש וכן להיפך לתקן יין ממש עם שפיכת מעט מיץ ענבים?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
כאמור כן.
1. יש שיעור לכמות היין שצריך לשפוך כדי לתקן את היין? זה יחסית ליין הפגום שצריך לתקן?
2. הלכות כוס פגום קידוש בליל שבת קודש או הבדלה במוצאי שבת קודש- זה אותו דבר כמו הלכות כוס פגום בברכת המזון?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
1. לכאורה אין שיעור.
2. אין הבדל.
מותר לתקן בקבוק יין פגום על ידי מזיגת יין מבקבוק אחר שגם הוא פגום?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
אי אפשר. אבל אני בטוח שהיין לא פגום והכל שוב חששות וחששות סתם… חבל…
1. למסקנה הלכה למעשה אין שיעור הלכתי לכמות היין שצריך להוסיף כדי לתקן יין פגום?
2. אם הפגם הוא שהבקבוק פגום התיקון נעשה על ידי הוספה לבקבוק או לכוס הקידוש בליל שבת קודש או כוס ההבדלה במוצאי שבת קודש?
3. האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בכל זה?
נכון מאוד, וזה נכון לכל הקהילות.
השאר תגובה