שאלה:
איפה כתוב ומה המקור שבשנה שערב פסח הוא בשבת כמו השנה(תשפ"ה) אותה שבת (פרשת צו)היא נקראת שבת הגדול ולא השבת שלפניה (פרשת ויקרא)?
תשובה:
במשנה ברורה בסי' תל ס"ק ב הובא שאת הדרשה המסורתית אומרים בשבת הקודמת – ויקרא, אבל את ההגדה לנוהגים לאומרה, יאמרו בשבת ערב פסח – פ' צו.
לכאורה המשנ"ב שם סותר את עצמו שהרי הטעם שכתב שנקראת השבת שלפני פסח 'שבת הגדול' ע
מפני הנס שהיה להם בשנה שיצאו ממצרים היה עשירי בניסן ביום שבת ולקחו בני שה לבית אבות ארבעה ימים קודם י"ד בניסן לשוחטו לשם פסח והיו המצרים רואים ששוחטים את אלוהיהם ולא היו יכולים לומר להם דבר וכו ולזכר הנס הזה שהיה בשבת בעשירי בניסן קבעו לקרא לשבת שלפני פסח השבת הגדול, ולפי זה השנה שחל פסח בערב שבת זה לא בעשירי בניסן אלא כבר י"ג בניסן אז איזה עדיפות יש לשבת הזאת להיקרא שבת הגדול יותר מהשבת הקודמת פרשת ויקרא,ועוד גם לפי הטעם שנקראת השבת הגדול כי הרב דורש בשבת זאת על הלכות פסח הרבים,דיני חמץ ומצה,הכשרת כלים וכשרות מצרכי המזון ועוד, א"כ בשבת הבאה כבר ערב פסח וטעם זה כבר לא שייך או חלש מאד והרי לכן הקדימו את דרשת השבת הגדול לשבת הקודמת,אז משני הטעמים האלו לא מובן מדוע לשבת שהיא ערב פסח נקראת השבת הגדול ולא השבת הקודמת?
הרי בדרך כלל זה לא יוצא בדיוק בי' בניסן, אלא שכך נקבע שהשבת הסמוכה לפסח נקראת שבת הגדול.
השאר תגובה