שאלה:
אשמח לשמוע מעיקר הדין.
לא חומרא.
יהודי ממוצא מרוקאי "שלאח",
שאבותיו נהגו להקפיד לאכול בשר רק לאחר חליטה,
והלכו לפי הרמב"ם שחייב חליטה מעיקר הדין,
כי גלו למרוקו לפני שהשו"ע נפוץ בעולם,
אז הכירו את פסקי הרמב"ם.
מחד גיסא,
הם אינם כמו התימנים,
שכל התימנים מחייבים חליטה.
והרי,
הרבה מאוד פוסקים לא חייבו חליטה,
כך שמעתי שאפילו כף החיים סופר, לא חייב חליטה.
השאלה.
מאידך גיסא.
האם חלה עליהם חובה מעיקר הדין [ מדגיש – חובה מעיקר הדין ] של "לא תיטוש תורת אמך,
לשמר את מנהג החליטה,
היות ולדעת הרמב"ם,
האוכל ללא חליטה – הוי טרף,
ובפרט שמרן השו"ע די צידד בדעת הרמב"ם ועוד פוסקים שחייבו חליטה, לכתחילה כמובן.
אשמח להבין מה דעתכם.
תודה רבה.
זה מסייע לי מאוד.
ללמוד ולהחכים.
תשובה:
שלום וברכה
הגרש"מ עמאר רבה של ירושלים האריך בספרו שמע שלמה בעד החליטה לבני מרוקו, אמנם אי בדידי תליא הייתי מחלק ואומר שמשפחה שנהגו בכך בודאי יחזיקו במנהגם, אבל מי שכבר זה שנים לא נוהג בכך, ונראה כי היום רובם הגדול של בני מרוקו לא מקפידים על כך, אם כן לאחר שעקרו מקומם ובאו לארץ ישראל ביטלו מנהגם זה, וכיון שגם המנהג לא היה חד משמעי בענין זה במרוקו וכפי שכתב בס' נתיבות המערב, מי שכבר נטשו בני משפחתו מנהג זה שנים רבות אינו צריך לחזור ולקיימו.
"מי שכבר נטשו בני משפחתו מנהג זה שנים רבות אינו צריך לחזור ולקיימו."
השאלה,
אם החיוב של לא תטוש תורת אמך,
כשברור לנו שאבותינו, מהכפר אליה אנחנו שייכים, החזיקו במנהג זה שם, הגם שאנחנו עזבנו מנהג זה, שנים רבות – האמת צריכה להאמר — זה נכון,
אך סוף סוף השו"ע לכאורה, מעיקר הדין, כן סבר להחמיר לכתחילה, לכאורה, השאלה, אם באמת הזמן שחלף ללא החזקה במנהג "מפקיעה" את חובת המנהג.
למשל,
אחינו האשכנזים שלא נהגו לאכול קטניות,
נניח במשפחה שעזבה את דרך המלך בגלל השכלה וכו', לא שחלילה נהיו חילונים, רק כמו שאנו רואים שיש כאלה שנגועים בהשכלה ולא שומרים על "חידושים של רבנים" , כלשונם כמו שאחנו מכירים, "זה רבנים המציאו" וכו', ה' ירחם ויחזיר אותם בתשובה שלמה,שלא מודעים להיבט של מו"מ הלכתי ותקנות חכמים וכו', האם השנים שחלפו יפטרו אותם ממנהג קטניות?
או שמא אין שייכות בין חליטה לזה למשל,
כי חליטה זה מנהג שאולי לא וודאי לנו שאבותינו אכן שמרו, אם כי יש בידינו עדויות לפי שמות משפחה, מאיפה אבותינו הגיעו , ונניח שם המשפחה שלי מצביע על כך שמשפחתי הגיעה ממקום במרוקו שנהגו שם חליטה.
היות וזה קרוב לוודאי איסור תורה אולי כי לדעת הרמב"ם וכו' אני מבין שבשר ללא חליטה זה נבלה,
לכן רק רוצה לחדד – ולשאול, האם אוכל להקל בשופי לא להחזיק במנהג זה.[ כמובן שלכתחילה אשתדל, אני מתכוון מעיקר הדין איפה שאוכל להקל, אני אקל ]
כפי שכתבתי, בודאי סתם כך לא עוזבים מנהגים, אבל יש לנו כלל במנהגים כעין אלו שהעוקר דירתו ממקום למקום נוהג כמנהג מקום שהלך לשם, אלא שבארץ ישראל אין מנהג קבוע בדרך כלל, אשכנזים נשארו במנהגיהם ספרדים במנהגיהם, אבל כאן יש דבר שהספרדים עזבו כשבאו לכאן, למיטב הבנתי רוב רובם של המרוקאים לא חולטים בשר, ולכן, כיון שעקרו דירתם ובמקומם החדש המנהג הרווח שלא לחלוט, מי שבלאו הכי כבר עזב מנהג זה לפני שנים רבות לא צריך לחזור אליו. בשונה כמובן מקטניות לאשכנזים שנהגו בכך איסור גם בארץ.
תודה רבה רבה.
החידוד סייע לי מאוד.
רק ארצה לוודא עניין נוסף בבקשה.
"למיטב הבנתי רוב רובם של המרוקאים לא חולטים בשר, ולכן, כיון שעקרו דירתם ובמקומם החדש המנהג הרווח שלא לחלוט, מי שבלאו הכי כבר עזב מנהג זה לפני שנים רבות לא רציך לחזור אליו. בשונה כמובן מקטניות לאשכנזים שנהגו בכך איסור גם בארץ".
אני רק רוצה להסביר את המציאות,
כדי לוודא שאני הובנתי נכון.
אני למדתי שהיו למרוקו לא רק גלות אחת.
היה גלות מסוימת, של יהודים, שגלו לפני שהשו"ע התפרסם בעולם, בדר"כ מכנים אותם "שלאח", והם באו עם פסקי הרמב"ם.
היה גם גלות אחרת שכן הכירו את הפסקים האחרים, ככה אני הבנתי ייתכן ואני טועה.
אז אולי א"א ללמוד מכל המרוקאים,
כי ברור – הרי מלכתחילה לא כל המרוקאים הקפידו על חליטה, זה לא כמו התימנים שמעיקרא כולם הולכים לפי הרמב"ם.
פה אצלנו המרוקאים,
יש מרוקאים, ויש שלאח,
זה לכאו' שני דברים שונים.
השאלה,
אם מרוקאים שיודעים שהם מהשלאח,
ולא מהמרוקאים הרגילים,
"נבללים" בתוך כלל העדה המרוקאית,
או שהם נשארים כסניף נפרד, שלאח,
ואז אולי יותר קשה לומר שלא היה להם מנהג ברור שם בשלאח.
רק לוודא שאני מבין נכון.
זה בדיוק הענין שהם לא נשארו כקהילה נפרדת ולכן מנהגיהם נשכחו מזה שנים רבות ובטלו. אני לא רוצה לומר בטלו ממש, מי שיש לו רצף במשפחה להקפיד וכו' ישאר לכאורה במנהגו, אבל הרוב הרווח שבטל, אין לו כבר מנהג זה.
כעת זה יותר ברור לי.
תודה רבה.
וסתם לידע כללי אם אפשר.
למה בארץ לא הנהיגו הכשרויות שהם מהדרין,
להקפיד על חליטה?
כי הרי יש לנו פוסקים "כבדים" שדרשו את זה מעיקר הדין.
בלי קשר למנהג,
סתם כדי לצאת ידי חובת אפילו הלכתחילה של שו"ע וכו'.
זה סתם לידע כללי אשמח להבין.
מי יקנה בשר חלוט… בטח לא כמו המרוקאים שלא מוציאים את הבשר מהמים אלא ממשיכים לבשל בהם… חליטה עושים בבית כחלק מהבישול.
השאר תגובה