שאלה:
כבודו, במהלך השבת נפלה קופת הצדקה על הרצפה. על הקופה יש תפילות שונות. מה היינו אמורים לעשות? להרים, זה מוקצה. להשאיר, זה בזיון שם שמים. יצוין כי זה ללא שם שמים אלא ה׳.
תשובה:
בודאי אסור להרים כיון שהיא כלי שמלאכתו לאיסור.
בפוסקים יש מחלוקת מענינת לגבי תפילין האם הם נחשבים כלי שמלאכתו לאיסור או להיתר, כיון שיש להם שימוש גם לסגולה וכדומה. ראה שו"ע סי' שח סעי' ד ונושאי כליו שם. והורה הגרש"ז אויערבך [הליכות שלמה תפילה פרק ד סעי' לב] שמחמת קדושתם החמורה, אם נפלו על הארץ להרים ולהניח במקום סמוך מיד בלי לטלטל שלא לצורך, כי במקום ביזיון כזה נוכל לסמוך על הסוברים שאינם מוקצה. בשם החזון איש הובא [מעשה איש ה, יז] שאפשר להרים את התפילין אם מיד יביא כסא וישב שם, וכך זה יחשב כצורך מקומו, ומכל מקום כאן שזה ודאי מוקצה, ואין קדושה חמורה כתפילין, ודאי אסור, ואם יש שם מטבעות זהעוד יותר חמור ואין זה כלי אלא מוקצה מחמת גופו.
מה הדין בפרוכת
פרוכת אינה מוקצה, יש כאן שאלה בתלייתה מצד בונה וזה תלוי כיצד היא עשויה, ראה פרטי דין זה בפסקי תשובות סי' שטו.
האם לא יעזור:
1] בשינוי, כגון באמצעות המרפקים?
2] 2 יהודים יחד, למרות שזאת קופת צדקה שקל ליהודי 1 להרים לבד?
3] אם כל 1 מ-2 אלו לא עוזר לבדו,
האם התשובה תהא שונה, אם בנוסף ל-1 מ-2 אלו, זה יהא גם לצורך מקומו,
על ידי שיביא כיסא מיד לאחר הרמת הקופת צדקה וישב במקום?
תודה.
אנחנו לא עושים מלאכות בשינוי, גם איסור דרבנן זה משהו. אם דין מוקצה מחייב להשאיר משאירים.
השאר תגובה