שאלה:
שלום כבוד הרב
אני קיבלתי הצעה לעבוד במשטרה כסייר משטרתי ומן הסתם אני מאמין שזה כרוך במשמרות ועבודה בשבת אני בלב שלי יודע שעבודה כזו יודע שהיא למטרת פיקוח נפש והצלת חיים וגם שאם אין אפילו איזה אירוע חריג כל שהוא ולדאוג לסדר הציבורי שהכל בשליטה וכו' , מעוניין לשאול האם עבודה כזו מותרת לעשותו בשבת? וגם כיצד אוכל לפעול בשביל לצמצם חילול שבת במידה וזה מותר?
מדגיש שאני לא שומר שבת כיום אבל רוצה לפעול לפי ההלכה בשביל למנוע חילול
תודה רבה :)
תשובה:
שלום וברכה ידידי
אשריך שאכן אתה רוצה להתקדם ולהתחיל בשמירת השבת, השבת היא אחד היסודות המרכזיים ביותר באמונת ישראל ויהודים בכל הדורות מסרו נפש עליה, ולעולם לא נוותר על שמירתה, כל יהודי גאה יקפיד על שמירת השבת, שהיא מקור הברכה, ויזכה ליהנות מאורה כל השבוע.
לשאלתך, אין ספק שעבודה במשטרה מאתגרת מבחינת שמירת השבת, כיון שלא הכל מותר, יש דברים שמותר לעשות ויש שאסור, וצריך ידע וזהירות, והדבר מציב קושי, כי הדרישה מהשוטר לבצע גם מלאכות האסורות בשבת. תברר היטב אם למקום אליו אתה רוצה להצטרף יש רב הנותן הנחיות מדוייקות מבחינת שמירת השבת, והאם יש לו סמכות להנחות את הפעילות לפי כללי ההלכה.
מקורות:
אני מעתיק לך סיכום יפה שמצאתי בענין זה בקצרה:
מותר שוטרים לחלל שבת לצורך הצלת נפשות, ולכן אם נמצא חפץ חשוד או שנתגלתה תנועה חשודה של אנשים מסוכנים, צריך להזעיק את המשטרה. וכן כאשר מתעוררת קטטה קשה שעלולה להתגלגל לשפיכות דמים, צריך לקרוא למשטרה. וכן כאשר גנבים פורצים לבית ויש חשש שיפגעו בדיירים, יש להזעיק את המשטרה. אבל במצב שלא נשקפת סכנה לחיי אדם, לדעת כמה פוסקים, אסור לשוטרים לחלל שבת במלאכות שאסורות מהתורה. למשל, אם פרצו גנבים לדירה וברחו, כיוון שכבר לא נשקפת מהם סכנה, אסור להזמין משטרה. ואפילו אם הגנבים עדיין בדירה, אם הדיירים אינם בביתם, כך שאין נשקפת להם סכנה, אסור להזעיק את המשטרה. וכן כאשר גנבים פורצים לחנויות ובנקים, אסור להזעיק את המשטרה. וכן אסור לשוטרים לכתוב דין וחשבון על אירוע של גניבה, ואסור לקחת טביעת אצבעות מגנב שנתפס, וכן אסור להסיע גנב לתחנת המשטרה בשבת (שש"כ מא, כד-כה).
יש שכתבו, שמותר להזעיק שוטרים כדי למנוע גניבות ונזקי רכוש, ומותר לשוטרים לנסוע אל מקום האירוע, מפני שאם לא יטפלו בגנבות ונזקי רכוש בשבת, תגבר הפשיעה מאוד, ויגיעו הדברים לפגיעה בחיי אדם. אלא שהתלבטו אם מותר לשוטרים לחזור בנסיעה ממקום האירוע, וכן אם מותר לבצע סיורים שוטפים בניידות משטרה, ויש מהם שנטו להתיר זאת על ידי נהגים גויים (היכל יצחק או"ח לב; ישכיל עבדי ה או"ח מד; צי"א ד, ד).
בס' עמוד הימיני (סי' יז) התיר לניידות השוטרים לסייר עם נהג יהודי, וגם לחזור מהאירוע ולהסיע גנבים שנתפסו עם נהג יהודי. כי אם נניח מעט לפושעים בשבת, או שנקשה על השוטרים למלא את תפקידם, עד שאולי יתפטרו או יתרשלו במילוי תפקידם, תגבר הפשיעה עד לסכנת נפשות. ולכן מותר לעשות כל מה שנצרך למניעת הפשיעה בשבת. וכן למדנו שהתירו חכמים ליוצאים להציל לחזור למקומם, למרות שהם צריכים לטלטל את הנשק שלהם ברשות הרבים, מפני שאם נאסור עליהם לחזור, יש לחשוש שבעתיד יתרשלו מלצאת להציל. וכן אמרו חכמים, שכאשר צריך לטפל בחולה מסוכן, גם אם יש שם גוי, עדיף שיהודי יעשה את כל המלאכות הנדרשות להצלתו, מפני שאם יבקשו מהגוי לעסוק בהצלתו, יתכן שבעתיד כשיצטרכו לטפל בחולה מסוכן ולא יהיה שם גוי, יחששו לחלל שבת כדי להצילו. וכן לגבי עבודת המשטרה, אם ביום השבת תוגבל פעולתה בתפיסת גנבים ומניעת פשעים, הדבר יעלה לבסוף בחיי אדם. ויש להוסיף, שכיום, חלק מהפשיעה קשור לפעילות טרור, ולכן המאבק נגד גנבים הוא במידה רבה גם מאבק נגד מחבלים, שכרוך באופן ישיר בהצלת חיים.
אבל לכל הדעות אסור להזמין משטרה כדי שימלאו דו"ח שנועד לצורך כספי, כדי לתבוע את חברת הביטוח וכדומה. וכן אסור להזעיק משטרה כדי לטפל בשכנים שמרעישים בלילה.
המשטרה צריכה להעמיד רבנים שיבדקו את כל מערך הפעילות המשטרתית, ויחד עם המפקדים יקבעו מה הכרחי לביצוע בשבת ומה אינו הכרחי. וכן יקבעו נהלים מיוחדים לשבת כדי למעט באיסורים, שבכל מה שאפשר לשנות – יוכלו השוטרים לשנות. וכן יקבעו נוהל, שאם יש במשמר שוטר גוי, מוטב שהוא יהיה הנהג והוא יכתוב את הדו"חות.