שאלה:
אם נוצר כתם על המכנסיים בשבת באופן שאסור להוריד ובכל זאת הורידו את הכתם באופן אסור ולא בשוגג אלא במזיד- אז אם לא היה הולך עם המכנסיים עם הכתם, מצד מעשה שבת אסור להנות מהמכנסיים.
אם כך המכנסיים בעצם מוקצה- אז איך יחליפם במכנסיים אחרות?
האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
תשובה:
המכנסיים הם לא מוקצה כיון שניתן ללכת איתם גם עם הכתם הזה בשעת הדחק. אתה מעדיף לחליף כי יש לך מכנסיים אחרות, אבל עדיין אם לא היה לך כלום היית לובש אותם. זה עדיין ראוי לשימוש.
לוודא ברשותכם שהבנתי נכון:
כוונתי היתה לשאול- הרי מצד מוקצה אסור להזיז את המכנסיים עם הכתם וממילא יש בעיה להוריד אותם ולהחליפם במכנסיים אחרות.
הבנתי שבתשובתכם יש אבחנה בין מוקצה שאין כאן לבין איסור הנאה מהם מצד מעשה שבת שיש כאן.
ואין בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים.
האם הבנתי נכון?
זה נכון, והסיבה, כי בשעת הדחק נוכל להחשיב מעשה זה כשוגג ולהתיר לאחרים גם בו ביום.
מכנסיים עם כתם הינם מוקצה? היכן שמענו דבר כזה?
1. להתיר לאחרים בו ביום- למרות שהמכנסיים במידה מאד מסוימת לאותו אדם?
2. לפי זה, האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
הסברתי הרי שלא..
כן, ולאחרים הכוונה גם לך אם לא אתה כיבסת.
1. אציין שמדובר בכמה וכמה כתמים על המכנסיים ולא רק כתם אחד- זה משנה את תמונת ההלכה במקרה זה?
2. לאחרים- הכוונה לשאר העולם בעיקרון שהמכנסיים מתאימים להם מבחינת המידה והגודל?
3. לפי זה, האם יש הבדל בין אשכנזים לספרדים בזה?
לא משנה.
השאר תגובה