שאלה:
שלום
במידה ושדכן הציע לאברהם הצעה שידוך, ואברהם אמר לשדכן שהוא ניסה עם ההצעה ולא רלוונטי. (דרך אגב ,תוך כדי ההצעה השדכן סיפר לאברהם יתרונות נוספים על המשודכת ומשפחתה.)
כעבור כשנתיים אברהם החליט מיוזמתו לפנות לבחורה ולנסות שוב ועלה להם חתונה.( לא ברור אם היתרונות שהשדכן סיפר לאברהם ,השפיעו עליו לרצות לנסות שוב, גם לאברהם לא ברור)
האם אברהם צריך לשלם לשדכן שהציע לו?
2) שאלה נוספת
במידה והשדכן זה לא המקצוע שלו, וזה חבר של אברהם, ( ובהנחה שאברהם נדרש לשלם תשלום). אברהם כמעט בטוח שהחבר לא ידרוש כסף. ולא מעוניין בכסף. ואפילו מתבייש להציע לו כסף .
האם אברהם יכול להגיד שאין עליו גזל ,כל עוד החבר לא מבקש ממנו את הכסף? ואז אם לא מבקש תשלום זה מוכיח שהחבר באמת לא מעוניין בתשלום ,והוא עשה זאת לשם שמיים.
יתכן שאברהם ביקש מהחבר להכיר לו מישהי, (ואז יתכן שזה לא מוגדר כיורד לשדה חברו)
(טבעו של עולם שחברים מבקשים עזרה אחד מהשני ,אם שומע הצעה).
תשובה:
שלום וברכה,
אם השידון נעשה בגלל הצעתו של השדכן, ולא היה התערבות של שדכן אחר, יש לשלם לשדכן שהציע את ההצעה למרות שעבר זמן רב, מאחר והצעתו של השדכן הועילה.
גם אם השדכן לא עובד בכך, אלא שבמקרה הציע וההצעה צלחה, מגיע לו שכר ויש להציע לו תשלום, ורק אם יסרב לא מגיע לו תשלום.
אם השדכן עבד על דעת שלא לקבל שכר, אינו זכאי לדמי שדכנות, אבל אם עבד בסתם מגיע לו שכר למרות שלא חשב על כסף.
בהצלחה.