שאלה:
שלום.
תנור חימום עם גופי חימום קוורץ, לאשכנזים, מותר לטלטל בשבת כשהוא דולק / אחר שכבה עם השעון שבת?
יישר כח.
תשובה:
שלום וברכה
לכאורה כל עוד הוא דולק כיון שהוא אש דינו ככל שלהבת שגזרו עליה חכמים דין מוקצה ואסור לטלטלו.
ממילא גם לאחר שכבה יש כאן איסור מצד מיגו שדאיתקצאי במידה ודלק בין השמשות.
לדעת השו"ע מועיל תנאי שיתנה מראש שרוצה לטלטלו לאחר שיכבה, אולם לדעת הרמ"א לא מועיל תנאי זה.
מקורות:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן רעט סעיף א – ד
סעיף א
נר שהדליקו בו באותה שבת, אף על פי שכבה, אסור לטלטלו. וכן מותר השמן שבנר שהדליקו בו באותה שבת, אסור לטלטלו ולהסתפק ממנו באותה שבת.
סעיף ב
נר זה שאמרנו שאסור לטלטלו, אפילו לצורך גופו ולצורך מקומו אסור; ויש מי שהתיר, ולא נראו דבריו. הגה: וי"א דמי שהוא איסטניס והנר מאיס עליו מותר להוציאו דהוי לדידיה כגרף של רעי, והמחמיר לא הפסיד (מרדכי ריש ביצה).
סעיף ג
לטלטל נר ע"י שנותנין עליו לחם בשבת, אסור. ואם נתן עליו הלחם מבע"י, יש מי שמתיר לטלטלו בשבת ע"י לחם זה, ואין לסמוך עליו.
סעיף ד
אם התנה מע"ש על נר זה שיטלטלנו משיכבה, מותר לטלטלו אחר שכבה. הגה: וי"א דלא מהני תנאי, וכן נוהגין במדינות אלו. ודין התנאי ע"ל סי' תרל"ח (הג"א פרק כירה ור"י ח"ב וכל בו). ונוהגין לטלטלו ע"י א"י ואין בזה משום איסור אמירה לא"י הואיל והמנהג כך הוי כאילו התנה עליו מתחלה ושרי כנ"ל.