לקמחא דפסחא לחץ כאן

זימון בחתונה כשממהר ללכת לפני ברכת המזון

שאלה:

שלום הרב, ראיתי אם אני לא טועה בשם ה'מנחת יצחק' ששלושה שעוזבים חתונה באמצע (כאשר כוונו מראש לא להתחייב בשבע ברכות וכו') שיכולים להוסיף בזימון שהשמחה במעונו, שאלתי היא, האם בכה"ג צריך להוסיף גם 'דוי הסר' או רק השמחה במעונו?

תשובה:

אכן כך סבר המנחת יצחק המצויין בתוך דברינו להלן, לענין דוי הסר, בלאו הכי מדובר בפיוט בעלמא ואינו מגוף הזימון, ולכן נראה שלא יאמרו.

שבת שלום.

מקורות:

ראשית לשאלה כאשר נמצאים בחתונה, אם מותר בכלל לברך בשלושה ללא שבע ברכות. דעת האגרות משה (או"ח ח"א סי' נו שהדבר אסור, ויש חיוב על כל אחד מהנוכחים בכל השבע ברכות, אלא אם כן מראש התנה בשעה שנטל ידיו שאינו רוצה להשתתף עמהם ולהתחייב בזימון. אמנם יש שהקלו בזה בשעת הדחק, ראה מנחת יצחק ח"ב סי' מג שסבר לחדש שעיקר חיוב הברכות הוא למי שנמצא בגמר הסעודה [אמנם גם לדבריו, אם סיימו לאכול רק עוד לא בירכו, וכגון שרוקדים קודם, אסור לעזוב בלי שבע ברכות], וראה ציץ אליעזר חי"א סי' פד שצידד כשיטתו, ועוד הביא ממהר"י שטייף שחידש שכלל חיוב הברכות אינו על כולם, אך אין כן רהיטת הפוסקים. כמובן שמי שלא אכל פת אינו חייב בברכות אלו.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לפי האג"מ הנ"ל, שלושה (שהתנו מראש) שעוזבים את החתונה באמצע, יוסיפו בזימון השמחה במעונו או כיון שלא התחייבו בשבע ברכות לא צריכים להוסיף?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל