לתרומות לחץ כאן

נסיעה בשבת עם גוי בחזור מבית החולים

שאלה:

האם ומתי ניתן לחזור מחדר מיון לבית עם גוי?

תשובה:

שלום וברכה

ככל שזה לצורך חולה, מותר לעשות מלאכה על ידי גוי [כאשר הנסיעה אינה כרוכה בנסיעה חוץ לתחום שזו מלאכה המתייחס לישראל ולא לנהג]. בדרך כלל אין בכך צורך חולה, ככל שניתן לבקש שלא ישחררו את החולה בשבת [בארץ אין בכך בעיה כלל, אצלכם יתכן שבקשה כזו אינה קבילה], אם אין אפשרות כזו ואז הוא זרוק במסדרון חולה ומיוסר, מותר. כמו כן, אם המחלקה יש בה הרבה נגיפים מטבע הדברים ועוד ולפי חוות דעת הרופא שהייה עבורו בלא צורך יש בה סכנה נגיפית, גם כן מותר.

לגבי יולדת לא קיים חשש זה, השהות במחלקת יולדות אין בה כל סכנה, נכון שנעים ונוח לה לבוא כבר הביתה אבל אין סיבה לחלל שבת לצורך זה אפילו על ידי גוי, מה גם שהנסיעה עם גוי יש בה זילותא דשבת ועוד. אם אין אפשרות שלא להשתחרר, בית החולים דורש ממנה לפנות את המיטה, כיון שהיא חולה עדיין, בתוך שבעה ימים ללידה, צריכה מנוחה ושקט ומיטה וכל שאר הדברים שחולה צריך לו, מותר לחלל שבת עבורה על ידי גוי, והיא יכולה לחזור הביתה אם זה באותה העיר ואין נסיעה חוץ לתחום. כמובן שאת כל החפצים תטלטל הגויה בלבד. הכניסה לרכב תהיה על ידי פתיחת הדלת באמצעות הגויה וכו'.

בשורות טובות ורפואה שלמה.

 

מקורות:

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם למרות חיוב הזריזות לרפואה,
    כן יתאפשר לקיים השתדלויות למניעת חילול שבת,
    אז כן כדאי גם:

    1] לשלם על הנסיעה מלפני כניסת השבת,
    או לאחר צאת השבת.
    כדי שלטלטל כמה שפחות כסף.
    משום שכסף הוא מוקצה.
    ומשום שלא עוסקים בקניות בשבת.

    2] אם יקבל היתר הלכתי לחייג לגוי בשבת, אז כדאי:
    א] לתת לגוי קרוב לחייג לנהג הגוי.
    ב] שהמספר טלפון של הנהג הגוי יופיע בחיוג אחרון.
    משום שזה פחות לחיצות על הטלפון,
    בייחס ללחיצת כל הספרות של המספר טלפון של הנהג הגוי,
    וגם בייחס למציאת מספר הטלפון של הנהג הגוי,
    אם הוא שמור ברשימת אנשי-הקשר שבטלפון.
    ג] שהגוי ינתק את השיחה.
    משום שזה עוד לחיצה על הטלפון.

    3] את כל החפצים יטלטל הגוי בלבד.

    4] הגוי יפתח ויסגור את כל הדלתות.

    5] עדיף שהגוי ינהג ברכב חשמלי לחלוטין.
    מאשר ברכב היברידי או ברכב רגיל.
    ואם אפשר,
    שכל המנורות ברכב החשמלי,
    יהיו מסוג "לד", ו/או מסוג דומה ל"לד".
    ולא מסוג להט, ו/או מסוג דומה ללהט,
    במובן שיש בו איסור מבעיר.

    אם המטופל הוא זכר,
    אז עדיף נהג גוי שהוא זכר.
    ואם זאת מטופלת אז עדיף נהגת.
    משום צניעות.

    בלי-נדר.
    תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל