שאלה:
שלום רב
אתמול מישהו אמר לי שאם יש מקווה והמים מתחת לחור ההשקה המקוה כשר לטבילה כי אם בשעת ההתחלה שעשו השקה זה נגע אחד בשני זה בסדר, רציתי לדעת בבקשה אם זה נכון ?
תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה
נכון הדבר שלדעת הרבה פוסקים ההשקה מכשירה את המים ועתה הוא מקווה כשר בפני עצמו, וגם אם בטלה ההשקה, כל עוד לא החליפו את המים המקווה כשר, אבל יש חולקים בדבר, ולכן בודאי אין לסמוך על כך בכל מה שנוגע לטבילת נדה או טבילת כלים שהוא חיוב מן הדין.
מקורות:
ראה שערי מקוואות (הרב יששכר חזן), בניין מקוואות סימן א' עמ' קס"ג, שלדעת הרא"ש תחילת הל' מקוואות אכן המקווה נעשה כשר, אולם בדעת הראב"ד האריך שם, שטעם ההכשר הוא שכל המחובר לטהור טהור, כלומר המקווה של השאובים אינו כשר מצד עצמו ולא די בהשקה, אלא כשרותו משום שהוא מחובר לשני והכל נחשב מקווה אחד, ולכן כשרותו קיימת רק כל עוד ההשקה קיימת. וע"ע שם בשם הדברי חיים על הלכות מקוואות בס"ק כ'.
תודה רבה על התשובה..
לגבי טבילת ידיים במקום נטילת ידיים של שחרית מועיל?
ולגבי נטילת ידיים לאחר המרחץ כשנגע ברגליו מועיל ?
שולחן ערוך אורח חיים הלכות הנהגת אדם בבוקר סימן ד סעיף יב:
אם שכשך ידיו לתוך כלי של מים, עלתה לו נטילה לק"ש ולתפלה, אבל לא לרוח רעה שעליהן; אם שכשך ידיו בשלש מימות מחולפים, יש להסתפק אם עלתה לו להעביר רוח רעה שעליהן.
השאר תגובה