שאלה:
לכבוד מו״ר הרה״ג שליט״א
שלום וברכה !
האם מותר להכריז תוך פסוקי דזמרה שזמן קריאת שמע בעוד כמה דקות?
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד
תשובה:
שלום וברכה
נכון הדבר שמיש קורא פסוקי דזמרה ורואה שעומד לעבור זמן קריאת שמע, יפסיק ויאמר בשלושת פרשיותיה, ראה משנה ברורה סי' נא ס"ק י. ואפילו רק עובר הזמן הראשון יעשה כן. אמנם אם יוכל לדלג מעט בפסוקי דזמרה באופן המבואר בסימן נב ולאומרה במקומה, עדיף. אמנם להכריז על כך לא נראה לי נכון, כל אדם אמור לדעת מתי זמן קריאת שמע וגם אם הוא בא לתפילה מאוחרת הוא מן הסתם קרא קריאת שמע בבוקר, ומי שאינו יודע את ההלכה בלאו הכי לא יקרא בגלל הכרזה כזו, ואם רוצים לזכות את הציבור בכך, לא זה הזמן ולא זו הדרך, אפשר לתלות מודעה על כך בבית הכנסת באופן מפורט יותר, או לבקש מהרב שידבר על כך בליל שבת בדרשתו וכדומה.
ברכה והצלחה.
" ואפילו רק עובר הזמן הראשון יעשה כן" ? לא כתוב במ"ב ונראה תמוה [לגבי לצאת ידח ב"קריאת שמע הקטנה" של לעולם יהא אדם חידש המב שזה אפילו בכדי להספיק את הזמן הראשון, אבל לא לענין להפסיק באמצע פסדז ואדרבה מזה משמע לא כן]
כך נקטו כמה מפוסקי זמנינו, ראיתי שמביאים כך בשם הגרע יוסף, וגם בפסקי תשובות נקט כך בפשיטות.
כאמור דעת המב משמע להיפך ויש לציין זאת
אינני רואה היכן ראית שמשמע להיפך.
(*) ויוצא בזה: עיין במ"ב שכתב דלא יכוין לצאת אא"כ יראה וכו'. ונ"ל דאפילו אם הוא משער שהצבור לא יעברו זמן ק"ש דהנץ אך הוא ירא שיעברו זמן ק"ש לפי החשבון שמחשבין מעמוד השחר [כידוע שיש דיעות בפוסקים אם מחשבין הזמן ק"ש דהוא עד ג' שעות מעת עמוד השחר או מנץ החמה ואילך כמבואר לקמן בסימן נ"ח במ"ב סק"ג] יכוין לצאת עתה ידי ק"ש דלא מיבעי לדעת הפוסקים דחושבין מעה"ש דשפיר עביד ואפילו לדעת הפוסקים דחושבין מהנץ ג"כ יש לסמוך על דעת הב"י והרמ"א והא"ר מסכים עמהם דאפילו אם הצבור לא יעברו זמן ק"ש אעפ"כ מותר לכוין לצאת בזה עיין בב"י: זה מביאור הלכה סימן מו סעיף ט נראה בעליל שיוצא לחדש שעדיף קרש של לעולם יהא אדם בזמן ראשון מקרש עם ברכות כדין בזמן שני, אבל להעדיף הפסק בפסודז בשביל זמן ראשון לא עלתה על דעתו.
המשנה ברורה פשוט לא מתייחס לשאלה כי הוא מדבר על אדם שמתוכנן מראש לפני התפילה ושי לו שתי אפשרויות, לא באדם שנזכר באמצע פסוקי דזמרה שעוד מעט הזמן. אין כאן הוכחה.
השאר תגובה