שאלה:
למה תיקנו חלת חו"ל ולא תרומות ומעשרות? הלכה למעשה שניהם אינם חלים בא"י מן התורה אלא כאשר רוב יושביה עליה (ויש חולקים בתו"מ אך עיקר שלא כדבריהם כדכ' הרמ"א בס' שלא), וא"כ מה ביניהם?
תשובה:
שלום וברכה
שתי תשובות יש בדבר:
א. חלה מסורה לכל אדם ותרומה היא רק לאדם שיש לו תבואה. ב. חלה יש בה גם קצת מחובת הגוף, והראיה שקמח הבא מחו"ל ונתגלגל בארץ חייב בחלה, ואילו פירות הבאים מחו"ל אין חייבים בתרומות ומעשרות. על כן תקנו לגבי חלה ולא תרו"מ. (עיין מלא העומר סי' שכב ס"ק ג).
התירוץ השני הוא לא לפי הש"ך יו"ד שלא, ס"ק כב בשם כסף משנה, שגם פירות חו"ל שנכנסו לארץ ונגמרו למעשר בארץ, חייבים מהתורה כמו חלה.
השאר תגובה