שאלה:
כבוד הרב,
יש לי שאלה של אמונה.
אני יודעת שיסוד האמונה שכולם טובים אבל לאדם יש יצר טוב ויצר רע.
בן משפחה אומר לי
שאם אדם חלילה עשה לי רע אז אני צריכה לדעת שהוא זה ה' ובעצם הבורא עשה לי רע.. אני לא מאמינה בזה. אני מאמינה שאותו אדם בחר לעשות לי רע כי הרי ה' יתברך טוב ורחמן.
אשמח לדעת מה דעתך בנושא זה.
תשובה:
שלום וברכה
אינני יודע אם יסוד האמונה שכולם טובים, אנחנו יודעים שיצר לב האדם רע מנעוריו, אבל נכון הדבר שאנשים נורמטיביים בדרך כלל לא רוצים להרע, אלא שאדם הוא לפעמים קצת אנוכי, קצת יצרו מתגבר עליו בנוגע לכסף וכו', ונכון הדבר שעולם הפשע מורכב בדרך כלל מאנשים שנסיבות החיים גרמו להם להרע, משפחות מצוקה, מצבים רגשיים כאלו ואחרים, זה נכון. אלא שיחד עם כל זה יש לאדם יצר הטוב ויצר הרע כדברייך.
לגבי עצם שאלתך, האם יש רע בעולם? מה מקור הרע? האם אדם יכול לבחור להרע לי או שהכל משמים? אלו שאלות עמוקות מאוד. באופן כללי התפיסה היותר מקובלת על רבותינו, היא שאדם לא יכול לבחור לפגוע בי, והכל משמים [זה לא מפחית בכהוא זה את אחריותו של עושה המעשה והוא יבוא על עונשו וכפי שנסביר], ומכאן שאלתך, הרי הקב"ה הוא כולו טוב, אז איך יכול להיות שהוא איפשר את הרע הזה? והתשובה, שאכן אין רע יורד מלמעלה כלל, וכל מה שקורה לנו הוא תמיד לטובתנו! אלא שאנחנו לא יודעים תמיד להבין למה זה טוב. לפעמים זה כפרה על משהו, לפעמים זה ניסיון שבא לבחון אותנו או לחשל אותנו, וכשאנחנו עומדים בו מצבנו הרוחני מתעלה, יש הרבה חשבונות שמים שאנחנו לא בקיאים בהם, אבל אנחנו יודעים מה שאמרו חז"ל שכל מה שה' עושה, הכל לטובה הוא עושה, או בארמית של הגמרא, כל דעביד רחמנא, לטב עביד!
מכאן השאלה, אז למה שאותו אדם יענש על כך שהרע לי? הרי הכל מלמעלה? התשובה על כך במסכת גיטין פרק הניזקין במעשה בנירון קיסר, הקב"ה רוצה לשלוח לאדם קושי, אבל אתה לא צריך להיות השליח לזה! אתה שלא יודע חשבונות שמים, מצידך זה רע ואסור.
שנדע תמיד רק טוב.
מקורות:
הרחבה והעמקה בענין זה ועל הגישות השונות, ראי מה שכתבתי כאן.
או שהשם גזר שמשפחת מצוקה שהגיע לפשע היא כתינוק שנשבה והיא השליח להרע ללא שתחוייב על מעשיה
אין כזה דבר וכאמור, כל אדם שבוחר ברע יתחייב על מעשיו ואין בענין זה תינוק שנשבה.
השאר תגובה