שאלה:
כתוב בגמרא ת"ר ג' דברים מעבירין את האדם על דעתו ועל דעת קונו אלו הן עובדי כוכבים ורוח רעה ודקדוקי עניות. מצד שני כתוב יפה עניותא לישראל כברזא סומקא לסוסים חיורא. הרי שזו סתירה גמורה?
תשובה:
שלום וברכה
יש כנראה הבדל גדול בין דקדוקי עניות לעניות! דקדוקי עניות זה שהאדם חי נושם ומתפלש בעניותו, אין לו כדי חייו וחייו מרורים. אבל עניות כזו שרק מבליטה את שאר מעלותיו, שמכבדים אותו בגלל תורתו ולא בגלל כספו, שנאים מעשיו מתוך ענווה ונעימות ויושר בלי חיבור עמוק לחיי החומר, כל אלו נאים לישראל. מי שראה את הגראי"ל שטיינמן זצ"ל בביתו שאין עני ממנו והוא יושב שם ופניו מאירות מזן אל זן, במנוחת הנפש שאין כמותה, מבין מה הכוונה יאה עניותא לישראל!