שאלה:
שלום, מתי הכלה יכולה להסיר את ההינומה בחופה? למנהג ספרדים?
והאם יש הבדל אצל האשכנזים? אשמח למקורות.
תשובה:
שלום רב,
המנהג היום הוא שמסירים את ההינומא רק בחופה, ולאחר הקידושין והברכות. אני לא יודע אם יש הבדלים בזה בין הספרדים לאשכנזים.
למעשה, הסיבה שאנו עושים הינומא הוא כדי לחוש לכל דעות הראשונים מהו חופה. והרמ"א הביא בסי' סא גם את שיטת התוס' שחופה זה הינומא. יתכן שהסיבה שמסירים את ההינומא רק לאחר הקידושין, משום שבעצם החופה נועדה בשביל לעשות נישואין. וקנין נישואין לכאורה לא מועיל לפני הקידושין, אז אמנם אנו עושים את ההינומא לפני הקידושין, כי ההינומא זה עצם זה שהחתן בא לכסות את הכלה בבואה לחופה, אבל אולי הסיבה שמשאירים את ההינומא עד לאחר הקידושין הוא מהטעם הזה כדי שזה ייחשב לקנין עד הקידושין. ובכל אופן, ראה בשו"ת להורות נתן ח"י סי' צח שביאר שקנין נישואין יכול להועיל למרות שהקידושין נעשו אח"כ. כלומר, ברור שאינה נשואה לפני הקידושין, אבל זה מועיל לנישואין אם יעשה אח"כ קידושין. וצ"ע.
אלא שצריכים לדעת כי בעבר המנהג היה לעשות את ההינומא כבר בבוקר, כאשר הקידושין היו רק בערב. ראה בב"ח תחילת סי' סא לאחר שהביא את שיטות הראשונים בזה, כתב: "ונראה דמנהגינו הוא כדברי כולם מפני הספק ולכך ביום ה' או ביום ו' לאחר יציאת ב"ה שחרית מכסין ראש הכלה בסודר שאז מסרה האב לחתן ולכן נוהגין במדינת רוסי"א להקפיד שלא לילך לכסות ראש הכלה בשחרית בלתי החתן עמהם ושהחתן יאחוז בכיסוי עם הרב והחשובים לכסות ראשה ונראה שזהו מ"ש התוספות דבתולה שיוצאת בהינומא הוא חופה שלה ונוהגין עוד לערב בשעת קידושין וברכת חתנים פורסין יריעה ע"ג כלונסאות ומעמידין לשם החתן והכלה ומקדשה ולשם מברכין ברכת אירוסין ונישואין וכו". והובא גם בבית שמואל סי' נה ס"ק ה'. כלומר, מן הסתם הכלה לא נשארה עם ההינומא על ראשה מהבוקר עד הערב.