שאלה:
האם דין רב קו הוא כמוקצה מחמת גופו כי אם הוא שווה כסף הרי הוא כמו מעות ( ואולי אפשר לקדש בו אשה?) שדינם מוקצה מחמת גופו שאסור לטלטלו בשבת ,אבל כדי להשתמש בו במוצ"ש יועיל להניח יחד דברים המותרים בטלטול והאם צריך שהם יהיו חשובים בערכם יותר מכרטיס הרב קו כגון ספר או בקבוק מים או אפשר להניח באותו נרתיק גם תפילת הדרך ולדעה שהוא מוקצה מחמת חסרון כיס האם יש נפלא מיני לדיני?
תשובה:
אין היתר להכניס מוקצה כדי לטלטלו אגב דברים אחרים, גם טלטול מן הצד מותר רק לצורך דבר המותר ולא לצורך דבר האסור.
הכוונה היא לעשות זאת בערב שבת כדי להשתמש בזה במוצ"ש
לא הבנתי, אבל הוא עושה זאת כדי לטלטל בשבת…
נכון,אבל מצד אחד זה פותר את הבעיה של הכנה משבת למוצ"ש,ובשבת יש צד לומר שזה נעשה בסיס לדבר האסור והמותר ,השאלה היא האם צריך שהדבר שמותר בטלטול היה בעל ערך יותר מהרב קו או שזה לא משנה והאם גם הכנסת תפילת הדרך לאותו כיס-ארנק עושה את זה בסיס לדבר האסור והמותר?
זה לא קשור רק לשאלה של בסיס, אתה מטלטל את הכלי הזה גם לצורך הרב קו, כלומר זה טלטול מוקצה מן הצד לצורך המוקצה וזה אסור.
אני לא מבין אז מה זה בסיס לדבר והמותר שמותר לטלטל בשבת,במה זה שונה כאן?
ראשית כשמדברים על בסיס לדבר האסור והמותר לא מתייחסים לטלטול המוקצה, אלא לדבר שתחתיו [גם אם המוקצה הוסר ממנו] לכן הנושא היותר מדוייק הוא טלטול מן הצד, ואכן הדבר הז מותר רק כאשר זה נעשה לצורך דבר המותר, נניח דוגמת הגמרא, אני רוצה לטלטל חבית ויש עליה אבן, אני רוצה את החבית לא את האבן, אבל אי אפשר להפיל אותה מאיזו שהיא סיבה מותר. אבל אם אני מטלטל את החבית בשביל האבן, כלומר, הטלטול אינו ישיר אלא מן הצד אבל צורך האבן שהיא מוקצה – אסור.
היכן כתוב שבסיס לדבר האסור ולדבר המותר מותר לטלטלו רק לצורך דבר המותר,הרי רבים נוהגים להדליק נרות שבת על מגש שמונח על שלחן שבת וכדי שיהיה מותר לטלטל את הפמוטים מעל השלחן לאחר שכבו מניחים על המגש דברים המותרים וכך מותר לטלטל את הפמוטים אגב דבר המותר וא"כ לכאורה הוא הדין לגבי כרטיס רב קו אם מניחים יחד עם הכרטיס דבר שהוא מותר לטלטל כגון בקבוק מים או ביגלה אא"כ במוקצה מחמת גופו לא מועיל לטלטל גם אם יש יחד איתו דבר המותר כמו אוכל משום שבהגדרה של בסיס לדבר האסור והמותר לא מועיל מוקצה מחמת גופו.
טלטול מן הצד לצורך בר המותר, הוא גם כאשר אני רוצה לפנות פמוטים מהשולחן כדי להשתמש ביתר נוחות בשולחן. למרות שהטלטול הוא בהתייחס לפמוטים, אבל אם אני רוצה לפנות את הפמוטים כדי שהם לא יגנבו – אסור, אף שהטלטול נעשה באותה הצורהבדיוק. ראה בהרחבה בארחות שבת פרק יט סעי' רמב-רמג.
השאר תגובה