שאלה:
שלום רב,
אשתי קיבלה וסת ביום שלישי ז׳ טבת ביום.
וסת החודש ועונה בינונית עם חומרת האור זרוע אמור להתחיל ביום שלישי בלילה אור לז׳ שבט. ועם חומרת החוו״ד, אמור להסתיים ביום חמישי ח׳ שבט ביום (כולל).
אלא שנסענו למדינה אחרת באזור שעכשיו קיץ.
בשעה שבה היא קיבלה את הוסת, במדינה שאנו בה כעת היה כבר לילה (כלומר אור לח׳ טבת).
לפי זה יש לי כמה שאלות:
א. האם וסת החודש והעונה בינונית עם חומרת האו״ז אמורים (היו) להתחיל ביום רביעי ז׳ שבט בבוקר?
ב. בהמשך להנ״ל האם עם חומרת החו״ד ימי הפרישה יסתיימו ביום חמישי בלילה אור לט׳ שבט (כולל)?
ג. האם יש לחשב את העונות (יום / לילה) לפי המקום בו אנו נמצאים כעת, או לפי המקום בו היא קיבלה את הוסת בחודש שעבר?
אשמח שתאירו את עיני בהקדם האפשרי, תודה רבה!
תשובה:
שלום וברכה
הרעיון של יום ולילה אינו בגלל שימי הפרישה מחושבים לפי מספר העונות, שהרי אנחנו לא סופרים עונות אלא ימים, אלא משום שתולים לומר שהיום גרם לה או הלילה גורם לה, ולכן, אם ראתה בלילה, גם אם נסעתם למקום שגרם לשינוי והפרשי שעות, הפרישה תתקיים בלילה. ראה בענין זה כרתי ופלתי וחוות דעת בסימן קפד שביארו שלכן, הגם שבכל התורה יום מתחיל בעלות השחר, כאן שהנושא הוא שהשמש גורמת לה, חוששים רק מהנץ החמה. אמנם כאשר נוסעים ביום הפרישה עצמו באופן שעונת הפרישה מתקצרת מחמת הפרשי השעות, דן בשבט הלוי ח"ד סי' צח להחמיר בזה להמשיך לפרוש עד תום 12 שעות מתחילת הפרישה, אף שבגלל הנסיעה הגיעו למקום ששם כבר לילה.