לתרומות לחץ כאן

הנחת תפילין לחולה על ידי אשה או גוי

שאלה:

הן ידוע מאמר חז"ל כא' מן ההוכחות שצריך להניח תפילין על יד שמאל מהא דדרשינן וקשרתם וכתבתם מה כתיבה בימין אף קשירה בימין, הנה משמיא קא זכו לי לשמש לפני אדם חשוב שליט"א שלקה ל"ע בשיתוק על חלק מגופו ה' ירפאהו ויחלימהו במהרה ואני זוכה להניח לו תפילין מדי פעם, ונתעוררה אצלי השאלה האם מותר לי להניח לו תפילין ביד שמאל שלי, כי לפעמים לפי הענין מסתדר לי יותר כך, האם דין זה נאמר גם בכה"ג, והאם בכלל יש חסרון בעצם ההנחה ביד שמאל, וכמו שמצינו בעבודת המקדש, או דשאני הכא דאין המצווה עצם ההנחה אלא שיהיו התפילין מונחים על ידו ועל ראשו, (ולפי"ז יהיה מותר גם להיעזר בזה ע"י גוי או אשה שאינם בכלל המצוה) ילמדנו נא הרב שליט"א דבר ברור בזה.

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך מענינת מאוד, בנדון שלך ודאי אינו לעיכובא, אולי נושא של חשיבות מצוה, ובזה יש לדון עד כמה דין זה שייך באדם אחר.

לגבי הנחת תפילין על ידי אשה ונכרי, הכרעת הפוסקים שמותר, אף שיש שהחמירו בזה, ראה הג' מיימוניות ציצית א,ט, ולדינא הקלו בזה האחרונים, ראה יהודה יעלה סי' יט, מהר"ם שיק סי' טו, מחנה חיים ח"ג סי' ו, קנין תורה ח"ב סי' קכ, יביע אומר ח"ט סי' צ, וראה שבט הלוי ח"א סי' ח שיש שהורו לכתחילה שיסייע החולה קצת ככל שיוכל, ובכך יועיל לכו"ע.

מקורות:

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל