שאלה:
בילדותי גנבתי מחנויות ומאנשים וגם גזלתי בכל מילדים דברים שלהם כגון אופניים, הייתי ילד מופרע ביותר,
עברו כחמשה עשר שנים מאז.
אני תמה איך לעשות תשובה, הכנתי רשימה של חנויות לבקש מהם מחילה, ויש רשימה של אנשים גם כן שאני זוכר.
אך הדילמה שלי היא איך לבקש והאם עלי לבקש.
אציין כי כל הגניבות שהיו אינני בטוח כי היו לאחר גיל 13, לא זכור לי כעת מקרה שגנבתי לאחר גיל 13.
לגביי פגיעה באנשים, אני כן זוכר שפגעתי במילים לא יפות בכל מיני אנשים עד לאחר כעשר שנים מהבר מצווה.
ומה לגביי בקשת סליחה מבנות שיצאתי איתם ושפגעתי בהם [אולי] טרם שהתחתנתי?
בברכה רבה
תשובה:
שלום וברכה,
על גזילות ונזקים שנעשו לפני גיל מצוות, לא חייבים לשלם כלל. ואם הגזילה קיימת חייבים להחזירה. ומידת חסידות שיפצה במשהו על מה שגזל בקטנותו.
אם יש ספק אם הזיק כשהיה קטן או גדול, נראה שפטור לשלם כדין איני יודע אם נתחייבתו שפטור.
לפי מה שכתבת בשאלה אתה לא חייב לשלם על כל מה שנעשה בקטנותך. ולגבי עלבונות אם יש דברים ברורים שאתה יודע ומדובר בדברים שפגעו, יש לבקש מחילה.
בהצלחה.
מקורות:
קטן שגזל – ראה שו"ע סימן שמט ס"ג ובפת"ש שם.
אם מסתפק אם הגזל היה בעודו קטן פטור, כדין איני יודע אם נתחייבתי, וראיה לכך מהגמרא ב"מ צז, ב, אדם ששאל פרה אחת ושכר פרה נוספת, ומתה אחת מהפרות. או ששאל פרה לחצי יום ושכר פרה לחצי יום ולא יודע אם מתה הפרה בשעה שהפרה הייתה שאולה או בזמן שהפרה הייתה שכורה – פטור מלשלם, כדין אדם שאינו יודע אם הוא התחייב ממון שפטור מלשלם – כמבואר בשו"ע סימן עה סעיף י. ומכאן יש ללמוד שאם יש לו ספק האם הגיזלה בעודו קטן, ואין לקטן חיובי השבה, ולכן פטור מלשלם, כדין איני יודע אם התחייבתי.
אלא אם כן יכאיב למי שמבקשים ממנו מחילה
נכון!
מה הכוונה ״ אלא אם כן יכאיב למי שמבקשים ממנו מחילה״ ?!
אי אפשר לצער בן אדם כדי לבקש את מחילתו, אדם שיצטער לשמוע שפגעו בו אי אפשר לומר לו פגעתי בך דיברתי עליך אני מבקש סליחה…
השאר תגובה