שאלה:
לפי האמור בסימן שא סעיף מג שאם יש סכנה לא צריך להציל ס"ת איך אנשים נכנסים לבתים בוערים להוציא את הספרי תורה?
תשובה:
שלום וברכה
אני לא בטוח שהבנתי את שאלתך.
ברור שאסור לסכן נפש להצלת ספר תורה, זה פשיטא, אם שאלתך האם מותר לעשות זאת בשבת כאשר הדבר כרוך בהוצאה מהבית החוצה במקום שאין עירוב, אמרו בשולחן ערוך אורח חיים הלכות שבת סימן שלד סעיף יב:
כל כתבי הקדש מצילין האידנא מפני הדליקה וקורין בהם, אפי' כתובים בכל לשון ואפי' כתובים בסם ובסיקרא (פי' מיני צבעונים) ובכל דבר. וכן מטבע ברכות שטבעו חכמים, מצילין אותם מן הדליקה ומכל מקום התורפה (פירוש מקום מגולה והפקר); וכן תרגום שכתבו עברי, כגון יגר שהדותא וכדנא תימרון להון, ועברי שכתבו תרגום או בלשון אחר שאותו העם בקיאים בו; וכן ספר תורה שיש בו ללקט פ"ה אותיות מתוך תיבות שלמות או שיש בו אזכרה, מצילין אותה.
שבת שלום.
שאלתי היתה בימות החול. שמענו על הרבה אנשים שרצו לתוך בנין בוער וחילצו ספרי תורה והשאלה היא איך מותר לעשות זאת
ככל שיש סכנה בדבר אפילו רחוקה, אכן זה אסור. אני יכול לשבח את הרגש הזה, ולספר את זה בהתרגשות, אף שהפעולה עצמה שגויה הלכתית. אין סתירה בין הדברים.
השאר תגובה