שאלה:
האם מותר לכתחילה להבדיל על הכוס במוצאי שבת לפני שמתפללים ערבית?
יש לי שתי ספקות בדבר:
1 מצות קריאת שמע ותפילה תדיר, והבדלה אינו תדיר, ותדיר קודם.
2 שמא תיקנו חז"ל להבדיל בתפילה דווקא לפני שמבדילים על הכוס, כי הבדלה על הכוס יותר מעולה מהבדלה בתפילה, ובהבדלה על הכוס יוצאים ידי כל חובת מצות הבדלה, ואין מקום להבדיל שוב בתפילה.
תשובה:
שלום וברכה
לכתחילה אכן כדבריך תדיר קודם, אבל זה לא מעכב, וכשיש צורך מותר [כגון שהוא יושב ושותה וחשכה לו ורוצה להמשיך לשתות, שמבדיל וממשיך כמבואר בסימן רצט סעיף א]. ואומר אתה חוננתנו בערבית שאחר כך, ראה סי' רצד סעי' א.
שבת שלום.