שאלה:
כתבתם, שיש קדושה
בתאורה שיש בארון הקודש.
וקשה,
בשו"ע מבואר (סי' קנ"ד ס"ב) שארגז שנותנים בו ספר תורה נקרא תשמיש קדושה. אמנם זהו דווקא כאשר הספר עצמו מונח עליו, אך לדידן שהספר מונח בתוך תיק והתיק מונח על הארגז, הרי הוא תשמיש דתשמיש ואין בו קדושה ולכן ג"כ אנו מניחים על התיבה סידור או טלית, כי אין היא תשמיש קדושה רק תשמיש דתשמיש. ואף שכתב הרמב"ם (פ"י מהלכות ספר תורה ה"ד) שהארון והמגדל שמניחין בו ספר תורה אף על פי שהספר בתוך התיק וכו' הכל תשמישי קדושה הן, הנה שם הטעם מפני שהרבה פעמים מוציאים היו את הספר מהתיק ומניחים כך על התיבה (כס"מ שם). ואף שי"א כי כל מה שנעשה לנוי ולכבוד הספר תורה נחשב תשמיש קדושה גם אם אינו נוגע בספר (רבינו ירוחם והובא בב"י סי' קנ"ד ויו"ד רפ"ח, רמ"א סי' קנ"ד ס"ג והעלהו השת"ז) מ"מ נראה כי זה דווקא בדבר שנעשה רק לכבוד הספר תורה כגון מה שהיו עושים תכשיט לתלות על הספר כמובא שם, אבל ארון קודש עיקר עשייתו לשמירה על הספר תורה אלא שמייפים אותו ג"כ, ולכן אינו נחשב תשמיש קדושה אא"כ הוא נוגע בספר תורה בעצמו (פמ"ג א"א סק"ח בביאור הרמ"א שם, משנ"ב ס"ק י"ד, כה"ח ס"ק כ"ה). וא"כ העיקר נראה שאין ארון הקודש נחשב תשמיש דקדושה אלא תשמיש דתשמיש ואין בו קדושה. אמנם קדושת בית כנסת יש לו וכדין פרוכת המבואר ברמ"א (שם ס"ו ולא השמיטו השת"ז והביאו ג"כ בסק"ה) ולכן גם התאורה לא נעשתה לכבוד אלא לצורך התמצאות בתוך הארון קודש.
תשובה:
שלום וברכה
כתבת נפלא, אבל אני חולק עליך בנקודה אחת, האור לא נעשה להתמצאות בארון הודש אלא לנוי ולכבוד הספר תורה, וממילא משתנה כל הדין כמו שכתבת באופן מאיר עיניים.