שאלה:
שלום וברכה! יש לי שאלה כללית ושאלה פרטית, ואשמח אם אפשר להתייחס לשניהם
השאלה הכללית: אנחנו רואים שבנושאים שאינם הלכתיים, יכול להיות שני גישות בין גדולי ישראל. כיצד האדם הפרטי ידע לבחור באיזה גישה לנהוג, ואיך אפשר להסביר לילדים את הטווח הזה, שבעצם הוא לא ברור.
השאלה הפרטית, ביתי מסיימת עכשיו את השנה האחרונה בסמינר, ועומדת בפניה שני אפשרויות, או להמשיך בסמינר יג' יד' שזה לימודים יקרים יותר ובלי תואר שמוכר במדינה, או ללמוד תואר (במוסד שמור המומלץ ע"י רבנים) שהאבסורד שזה בהרבה יותר זול עם תואר שמוכר במדינה. כך שיש רבנים אפילו גדולים שדעתם נוחה ללכת במסלול של התואר, לעומת זאת הגר"ד לנדא יצא חוצץ, ואף אמר ששאלה זו לא ניתנת להישאל רק לגדולי ישראל, וכוונתו, שאין ללכת במסלול זה. אשמח שתישפכו לי אור על הנושאים הללו
בתודה מראש
תשובה:
שלום וברכה
אינני יודע להתייחס לעצם השאלה, האם נכון הדבר שלא ניתן ללמוד לתואר בסמינרים, בגלל הדרישה למרצים בעלי דוקטורטים וכו', מה שמייקר את הלימודים ומוציא בנות בלי תואר. אתייחס רק למצב כפי שהוא היום, לאחר שכך הוחלט על ידי רבנים חשובים, ולאחר שבעבות זה רוב ככל הבנות יראות ה' ומבתים של בני תורה יראי ה' נשארות בסמינר, אין ספק שכאשר בת הולכת ללימודים חוץ סמינריים במכללה כזו או אחרת, סוג החברה שהיא תחשף אליה היא אחרת. זה כבר בעיה של סגנון ושיח, ואפילו של טלפונים לא כשרים וכו', בגלוי ובהסתר, מושגים רחוביים וכו'. בנות בגיל הזה עדיין זקוקות לשמירה של בית יעקב, אינו דומה אשה בוגרת נשואה שהולכת לעבוד במשרד עם גברים או חילונים, לנערה צעירה אחרי כיתה י"ב שהולכת למקום שאינו מפוקח כראוי, היא עדיין צעירה, אלו יהיו החברות שלה, זה לא יחסי עבודה קורקטיים. אינני רוצה לפגוע חלילה ולומר שכולן חלשות יותר, ודאי שיש בנות יראות שמים, אבל יש אחוז גבוה מאוד שהרמה הרוחנית שלהן אינה בית יעקב. וכאן אנחנו צריכים להחליט בעצמנו מה חשוב לנו יותר, התעודה, החיסכון בכסף, או היראת שמים והטען הנקי שבו הבת תצא לחיים. יש לנושא זה גם השלכה בתחום השידוכים אבל בכוונה אינני נכנס לזה כרגע אלא לשיקול הערכי העקרוני. לכן לפי דעתי יש חשיבות רבה להשאר בסמינר.
במקביל צריך לדעת, שבהרבה סמינרים היום יש מרחק נגיעה מתואר, כלומר הלימודים מלויים במכון טל וכדומה, ומקבלים 60%-70% תואר, ומשלימים מיד לאחר הסמינר בקלות. היום הבנות מגיעות בסמינרים החזקים עם 5 יחידות באנגלית ומתמטיקה ולומדות את לימודי התוכנה ברמה גבוהה הרבה יותר מבעבר.
בהצלחה רבה רוב נחת.
אשמח אם הרב יכול להתייחס גם לשאלה הכללית
השאלה בעיני היא יותר טכנית. כלומר, האמירה כביכול יש בעיה בכך שיש לאשה תואר אינה מובנת לי, בלאו הכי עושים את אותן עבודות, אז למה שלא יהיה תואר וההשמה תהיה קלה יותר.
אבל יש נקודה אחרת, מנהלי הסמינרים טוענים, שכדי להגיע לתואר מלא, יש הגבלות של המדינה על סוג המרצים המלמדים, מבחינת הכשרה, וכרגע אין להם אנשים מתאימים מקצועית שמתאימים גם רוחנית.
הם אמנם מכניסים פה ושם גם אנשים שאינם חרדים להוראה, אבל לא יכולים לבסס עליהם את הלימדה, כאשר אדם מלמד הוא תמיד מכניס גם את עצמו את אישיותו והשקפותיו בהרצאה, זה יכול להיות במשפטי גב ויכול להיות בהומור שלו ובכל דבר. וכאשר הבחורות צעירות, והמור תמיד נראה אדם שמקבלים ממנו, יש בכך סכנה מסויימת. אני מבין את זה ומקבל את זה. אינני בקי בדרישות ובהיצע כדי לומר האם אכן כך הם פני הדברים, אבל עד כמה שזה כך אני בהחלט מבין זאת, וזה עוד גריעותא במכללות הללו שהזכרת. קר עיקר דברי הם לומר שגם אם בנקודה הזו נחלוק, הנושא החברתי הוא משמעותי ברמה קריטית ליראת שמים.
תודה רבה על הסבלנות של הרב, ועל התשובה המקיפה שנתנה לי הרבה אור.
מ"מ התכוונתי אם הרב יוכל להתייחס לשאלה הנוספת ששאלתי בריש השאלה והיא "אנחנו רואים שבנושאים שאינם הלכתיים, יכול להיות שני גישות בין גדולי ישראל. כיצד האדם הפרטי יידע לבחור באיזה גישה לנהוג, ואיך אפשר להסביר לילדים כיצד בוחרים, כדי שהדבר יתקבל על ליבם
אינני מכיר רבנים המקובלים על ציבור בני התורה כרבנים מובהקים או גדולי דור שמעודדים אקדמיה על פני סמינר. זה לא קיים.
לעצם שאלתך, ראשית יש לבחור את הציבור שבו אתה חי, כלומר איזו דרך אתה רוצה ומאמין שטובה לך בעבודת ה', לאחר שבחרת דרך מסויימת, בדרך כלל יש רבנים ידועי שם שמנהיגים אותו, ולאורם אנחנו הולכים.
כאשר הגעת לשלב הזה כבר לא יהיו נושאים עקרוניים הנתונים במחלוקת, יהיו אולי נושאים יחסית שוליים שיש בהם דרכים שונות, לא כל דבר שולי מצריך שאלת רב, אבל מי שמרגיש חוסר ביטחון או נושא מסויים שהוא רוצה להתייעץ בו, צריך שמלבד רבנים מובהקים מרכזיים יהיה לו גם הרב שלו, זה יכול להיות רב בית הכנסת אם הוא איש חכם ואתה מתחבר לדרכו, זה יכול גם להיות ראש הכולל או כל אדם אחר בעל שיעור קומה שנגיש לך. וחשוב שזה יהיה לא רק תלמיד חכם, אלא גם אדם שאתה מתחבר לאישיותו ולכיוון החשיבה והניתוח שלו, ואיתו ניתן להתייעץ, ועל זה אמרו חכמים "עשה לך רב והסתלק מן הספק".
השאר תגובה