לתרומות לחץ כאן

שמע קדיש באמצע שמונה עשרה

שאלה:

שלום,
כאשר אני נמצא באמצע תפילת שמונה עשרה, ונאמר קדיש במנין בו אני מתפלל, מה עליי לעשות? האם להמשיך להתפלל כרגיל או לעצור ולכוון מצד שומע כעונה כמו שעושים בקדושה

תשובה:

שלום וברכה

רק בעת אמירת יהא שמיה רבה.

כאשר שומעים קדושה שותקים וממתינים ומכוונים על תנאי, שאם הקדושה היא הפסק אינני רוצה לצאת ידי חובה מהחזן בשומע כעונה, אבל אם אינה הפסק אני בהחלט רוצה לשמוע ממנו [ולכן גם החזן ידע שעליו לכוון להוציא את השומעים ידי חובה]. ראה תוס’ בסוכה לח ב. במידה וכבר סיימת שים שלום, יש לומר יהיו לרצון ולענות רק את הפסוקים קדוש וברוך [בלי נקדש וכו’ וימלוך וכו’], ואחר כך להמשיך באלוקי נצור. באלוקי נצור באופן זה תוכל לענות גם אמן יהא שמיה רבה ואמן של דאמירן בעלמא ואמן של הא-ל הקדוש אבל לא על שאר ברכות ושאר חלקי הקדיש. לפני אלוקי נצור אין לענות.

שיתקבלו התפילות!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אם הבנתי נכון , באמירת קדיש ( אני שואל רק על קדיש ), אם אני באמצע שמונה עשרה אני עוצר ביהא שמיה רבא ומכוון לצאת ידי חובה מפי החזן שומע כעונה, במידה וזה לא הפסק? תודה

  2. לא שמענו כזאת, אלא שיאמר יהיו לרצון ויוכל לענות את העיקר שזה אמן יהא שמיה רבה ודאמירן בעלמא, וקדוש וברוך.

  3. נכון אמנם שלא שמענו אך האם יש בזה בעיה כלשהיא? הרי אין שום חיוב להגיד זאת מחד גיסא ומאידך גיסא המשך אמירת הבקשות מגבילה אותו במה יוכל לענות ומה לא.

  4. מנדון הפוסקים איך ועל מה עונים באלוקי נצור למדנו שלא זו הדרך. אבל נכון שאין טעם להאריך שם מידי כשמפסידים על ידי כך עניית אמנים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל