שאלה:
היום זה נהיה יותר ויותר מקובל שילדים (בנים)לובשים גרביונים בחורף,
ולא גטקעס,
האם בגלל זה אין בזה איסור לא ילבש – כי זה כבר נקרא בגד לא רק של בנות, או שהיות שבעבר זה היה מקובל שזה בגד רק של בנות זה נחשב גם היום לשמלת אישה,
והאם במבוגרים זה נחשב ללא ילבש כי זה לא מקובל שגברים בוגרים לובשים את זה או שהיות שזה כבר נהיה מקובל אפי' אצל ילדים גדולים אז גם למבוגרים זה כבר לא נחשב לבגד המיוחד לאישה.
תשובה:
שלום וברכה
ילד שקר לו מאוד ורוצה ללבוש בגד כזה תחת המכנסיים יש לו על מה לסמוך, אך לא מהנימוק שכתב, עדיין זה מיעוט קטן, אלא משום שיש שסברו שכאשר לובשים את הבגד לא כדי להתנאות בו אלא מחמת הקור – מותר.
מקורות:
פוסקים רבים פסקו שהאיסור של "לא ילבש" נאמר דווקא כאשר כוונת הלובש או הלובשת היא לשם יופי או קישוט: אסור לאדם לייפות את עצמו בדרך של המגדר האחר. מנגד, כאשר המטרה אינה לשם יופי, אלא לשם תכלית אחרת – להגן מפני הקור, מפני הגשמים, או למטרה אחרת – אין בכך איסור, בתנאי שעדיין ניכר היותו גבר או אישה. הלכה זו נפסקה בב"ח (יורה דעה קפב), בט"ז (קפב, ד) ובש"ך (קפב, ז).
לפי דעה זו, מותר אפוא לגבר ללבוש צעיף של נשים או נעלי בית של נשים, כאשר כוונתו הוא לשם חימום ושמירה מן הקור, וכן מותר לאישה ללבוש מעיל גשם או מגפיים של גברים כדי להגן מפני הגשמים, וכן כיוצא בו.
אמנם יש שהחמירו בזה וסברו שהאיסור חל באופן גורף, ללא קשר לכוונת הלובש (עי' חכמת אדם צ, א; בינת אדם עד; יד הקטנה עמ' רעט). ויש פוסקים שהמליצו שיש להחמיר בדבר מחמת המחלוקת (עי' למשל במהרש"ם, ח"ב, סימן רמג; שו"ת שבט הלוי חלק ב, סימן סג), אך ההלכה העיקרית (וכן המנהג) בכך היא להקל (שו"ת אגרות משה, יורה דעה חלק ב, סימן סא; שו"ת יביע אומר ו, יורה דעה יד).