לתרומות לחץ כאן

חיבוט הקבר – מי ניצל ממנו?

שאלה:

שלום וברכה כבודו
סבתי הלכה לבית עולמה לפני כ- שבועיים ביום שישי בערב כ- שעתיים לאחר כניסת השבת בגיל 96
ויש לי כמה שאלות: 1. האם זה נכון שאדם הולך מהעולם ביום שישישבת נחשב לצדיק ואין לו דין ואל דיין?
האם אדם שנפטר בשבת אין לו חיבוט הקבר?
ושהיא נפטרה נשארנו עם הגופה שלה בחדר עד שלקחו אותה לקירור בערך כ- 3 שעות האם אנחנו צריכים לעשות מקווה?
ומשהו נוסף לאחר שהיא נפטרה דודה שלי ישבה לידה וליטפה לה את כף היד והיא לא הייתה מכוסה ושנכנסה האחות לחדר היא אמרה שאסור לראות את הפנים של הנפטר כי זה עושה רע לנשמה של מי שרואה האם זה נכון ואם כן למה?
אשמח לתושבתך תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום וברכה

אינני מכיר מעלה מיוחדת למי שנפטר בשבת ונקבר במוצאי שבת. מי שנפטר בשישי סמוך לחצות היום, ונקבר לאחר חצות היום ניצל מחיבוט הקבר. וכן מובא בברייתא "רבי מאיר אומר קשה דין חיבוט הקבר יותר מדינה של גהינם שאין דנין בתוכה אלא רשעים ומי"ג שנה ומעלה. ודין חיבוט הקבר אפילו צדיקים גמורים דנין בה, ואפילו גמולי חלב ויונקי שדים, ואפילו נפלים נידונין בה. מכאן אמרו הדר בארץ ישראל ומת בערב שבת קודם שקיעת החמה ונקבר בשעת תקיעת שופר בערב שבת אינו רואה חיבוט הקבר".

וכן כתב בשו"ת רדב"ז [חלק ד סימן ק"ז] "עוד אני אומר כי אינו ניצול מחיבוט הקבר אלא מי שמת סמוך לשבת ונקבר עם דמדומי חמה אבל מי שמת בבקר ושהו אותו עד סמוך לשבת אינו ניצול". ואף לגבי מי שנקבר ביום שישי, הוסיף: "עוד בעינן [צריך] תנאי אחר, שיהיה צדיק ובעל מצות הרבה אבל מי שאין בו מדות אלו אדרבה מכביד עליו העונש דמעייני בדיניה טובא [מי שאינו צדיק, אם נקבר ביום שישי, מעיינים בדינו הרבה]". 

יש סברא לו שאם יום שישי מעלתו כך, שבת בודאי, אבל אינני יודע לזה מקור.

יש עוד אנשים שניצלים מחיבוט הקבר, אף שאינם תלמידי חכמים מי שאוהב את הצדקוֹת ואת התוכחות, אוהב גמילות חסדים, מכניס אורחים ומתפלל בכוונה ('חסד לאברהם' מעין חמישי נהר ג ד"ה 'שנינו שם' ממסכת חבוט הקבר פרק ג, 'ראשית חכמה' שער היראה פרק יב ד"ה 'אר"מ משום ר"א קשה' ממסכת חבוט הקבר פרק ג, 'ספר חסידים' סימן לב, 'מדרש תלפיות' ענף חבוט הקבר ד"ה כל מי שאוהב). וכן השמחים במה שחנן אותם ה' יתברך ואינם מקנאים בשל אחרים, ולבם ופיהם שווים לברך את זרע ישראל בטובת עין ולב, אין להם חיבוט הקבר ('יסוד יוסף' לרבו של מחבר 'קב הישר' פרק סב ד"ה 'על כן כשמספר' וכתב שקבלה היא בידינו). וכן המעביר על מדותיו ומוחל למי שפוגע בו ('זרע ברך' מהדורא בתרא פרשת תזריע דף כב ע"א טור א' ד"ה ואז יכנע לבו).

כמובן חיבוט הקבר זה רק נקודה מסויימת בענין הדין, לאחר מכן באים לפני בית דין של מעלה וכל אדם נדון על כל מעשיו בעולם הזה, ולכן מאוד חשוב כל הצאצאים יעשו הרבה בשנה זו שהיא הראשונה לפטירה ועיקר הדין הוא בה, לעילוי נשמת סבתא, חיזוק בשמירת תורה ומצוות, כל אחד במה שאינו מקפיד עדיין יקפיד יותר, וכן יקפידו שעל אמירת קדיש בכל שלוש התפילות בבית הכנסת כל השנה. לתת צדקה ולומר תהילים לעילוי נשמתה.

לא צריך ללכת למקווה אבל צריך ליטול ידיים, אני מניח שעשיתם זאת.

לא מביטים בפני אדם שנפטר, זה יכול לגרום לשכחה של תורה, כמבואר בהוריות יג,ב.

בשורות טובות ומן השמים תנוחמו.

מקורות:

הצטרף לדיון

תגובה 1

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל